Det var 27 maj förra Äret som ett Arlanda Express-tÄg spÄrade ur en bit före tunneln som leder ner under Arlanda flygplats.
De sista vagnarna lÀmnade spÄret och hamnade delvis över ett annat spÄr efter att svetsfogar i en vÀxel hade gÄtt sönder.
â Vi kallar det en utmattning av materialet. Det var inte en engĂ„ngsföreteelse, utan mer som ett slitage av svetsningen, sĂ€ger Gideon Singer.
Marken var platt vid platsen för urspĂ„rningen och alla vagnar höll sig dĂ€rför upprĂ€tta. ĂndĂ„ skadades en person allvarligt i ryggen nĂ€r vagnarna studsade kraftigt upp och ner i luften.
Enligt Gideon Singer var det bara tur att olyckan skedde tidigt pÄ morgonen och inte under rusningstrafik.
â Det var tur att det inte kom nĂ„got mötande tĂ„g. Klockan var fyra pĂ„ morgonen, dĂ€rför kom det inte nĂ„gon mötande trafik nĂ€r olyckan skedde. Annars kunde olyckan ha blivit mycket vĂ€rre.
Haverikommissionen har genom olika analyser kommit fram till att det var just svetsfogar i vÀxelkonstruktionen som orsakade olyckan.
â Vi har gjort en analys av hur man tillverkar och underhĂ„ller vĂ€xlarna. Jag har Ă€ven gjort en metallurgisk analys för att se om de var rĂ€tt svetsade och vĂ„r slutsats Ă€r att de inte höll den standard som krĂ€vs för en sĂ„dan hĂ€r vĂ€xel, sĂ€ger Gideon Singer.
Sammanlagt finns över 180 liknande tÄgvÀxlar i landet, men bara nio som har en, istÀllet för tvÄ drivmotorer. TvÄ av dessa nio fanns pÄ Arlandabanan.
Ăr de tvĂ„ olycksvĂ€xlarna utbytta nu?
â Ja, de har nu bytt till en annan typ av vĂ€xel sĂ„ det kan inte hĂ€nda igen pĂ„ samma plats. Vi har ocksĂ„ begĂ€rt av Trafikverket att underhĂ„lla och kontrollera sĂ„ att det inte finns sprickor i deras svetsar.
NÀr det gÀller att kunna positionera en olycksplats sÄ anser Haverikommissionen att Trafikverket, som Àger större delen av Sveriges jÀrnvÀgar, bör kunna fÄ fram ett sÀkrare system för kommunikationen med SOS alarm sÄ att rÀddningstjÀnsten snabbt kan hitta fram till en olycksplats.
â Ja, det kan handla exempelvis om gps-navigering eller ett annat gemensamt system.
NÄgot som dÀremot fungerade bra var hur tÄgvÀrden och lokföraren tog hand om situationen.
â Personalen var vĂ€ldigt proffsig i denna för dem mycket ovĂ€ntade situation. De följde rutinerna och sĂ„g exempelvis till att passagerna inte gick ut frĂ„n tĂ„get, dĂ€r de riskerade att bli pĂ„körda. Det var positivt att se, sĂ€ger Gideon Singer.