Det var tidigt på morgonen 27 maj förra året som 67 passagerare var på väg med det gula Arlanda expresståget mot Arlanda. Tåget kördes i 178 kilometer i timmen och lokföraren hade just fått klarsignal för att gasa upp i 200 km/h då något hände.
”Lampan 'putsbroms' tändes. Strax efter startade en serie med olika larm och felindikeringar i förarhytten och nödbromsen aktiverades”, berättar lokföraren för Statens haverikommission som under måndagen la fram sin rapport om olyckan.
Framme i loket kändes enligt lokföraren inget speciellt, men längre bak i tåget var det desto värre. De urspårade vagnarna studsade så kraftigt att flera personer skadades, varav en allvarligt. Det var den andra, tredje och fjärde vagnen som hade spårat ur på grund av en växel som plötsligt gick sönder och hamnade i fel läge efter att loket passerat.
Skadorna på tåg och räls blev omfattande, notan för reparationerna uppges vara över 100 miljoner kronor.
Enligt utredningen rullade de urspårade vagnarna vid sidan av rälsen och studsade över flera växlar innan tåget efter 900 meter stannade parallellt med A-Trains depåbyggnad i Blackvreten, när tåget nästan var framme vid Arlanda.
”En man hade fått skador i ryggen och låg ner. Han fick via tågvärdens telefon kontakt med SOS Alarm för att bättre förklara sina skador. Tågvärden bad två passagerare, flygkabinpersonal på väg till Arlanda, att stanna med mannen tills räddningstjänsten anlände”, beskriver vittnen händelsen.
Det uppstod också mycket rök när tågets urspårade hjulaxlar krossade makadam och betongslipers, så mycket rök att tåget inte syntes efter en stund på bilder som en övervakningskamera på platsen tog.
Haverikommissionen skriver att de inte känner till något liknande fall tidigare med en sådan här växel, och pekar inte ut vem eller vilka som är ansvariga för olyckan. Men man ger samtidigt både A-train som kör Arlanda Express, Trafikverket och underhållsföretaget Vossloh Switch Systems AB flera råd inför framtiden.
A-train uppmanas att följa slitage- och underhållsarbete bättre. Det anlitade underhållsföretaget rekommenderas bland annat att följa upp regler och rutiner för att säkerställa att svetsarbeten uppfyller krav och standarder. Enligt utredningen var inte dessa krav uppfyllda. Trafikverket rekommenderas å sin sida att bland annat kontrollera egna liknande växlar så att inga liknande olyckor uppstår på andra spår framöver.
Även rutinerna för hur tågolyckor larmas ut från tågens trafikledningscentral behöver förbättras enligt Haverikommissionen. När olyckan skedde användes felaktigt ett prefix före nödnumret 112 och samtalet kunde inte kopplas fram till SOS Alarm. När samtalet väl hade kopplats fram (genom en vanlig mobiltelefon) fick räddningstjänsten inga GPS-koordinater till platsen, utan bara nummer på kontaktledningsstolpar för att hitta tågets position. Men tack vare att olyckan skedde så centralt, vid tågdepån i Blackvreten så hittade räddningspersonalen ändå till platsen.
Olyckan skedde vid klockan 04.30 på morgonen och evakueringen av tåget började klockan 5.05.
”I det aktuella fallet uppstod inte några omfattande konsekvenser på grund av fördröjningarna. I en annan situation kan liknande fördröjningar vara livsavgörande. Det är därför viktigt att larmrutinerna förbättras”, anser Haverikommissionen.