Haverikommission: Växelfel orsakade olyckan med Arlandatåget

Dåliga svetsfogar i en växel orsakade urspårningen av Arlanda express. Det har haverikommissionen nu kommit fram till. En man blev svårt skadad och flygpersonal på väg till jobbet fick rycka in efter olyckan, framgår av olycksrapporten.

Så här mycket rykte det när tåget spårade ur. Fyra bilder från övervakningskameran när tåget passerar. Pilarna pekar ut olika delar av spåret och den fjärde vagnen, när den studsar över rälerna i växeln. En passagerare skadades svårt.

Så här mycket rykte det när tåget spårade ur. Fyra bilder från övervakningskameran när tåget passerar. Pilarna pekar ut olika delar av spåret och den fjärde vagnen, när den studsar över rälerna i växeln. En passagerare skadades svårt.

Foto: A-train

Arlanda2024-06-17 16:12

Nyheten i korthet

  • En utredning från Haverikommissionen visar att dåliga svetsfogar i en växel orsakade urspårningen av Arlanda express i maj förra året, vilket resulterade i en svårt skadad passagerare.
  • Urspårningen skedde nära Märsta trafikplats och E4, när tåget nästan var framme vid Arlanda, och det tog 30 minuter för evakueringen att inledas.
  • Haverikommissionen ger råd till både A-train, Trafikverket och underhållsföretaget Vossloh Switch Systems AB för att förhindra framtida olyckor, inklusive bättre underhåll och övervakning av utrustning.

Det var tidigt på morgonen 27 maj förra året som 67 passagerare var på väg med det gula Arlanda expresståget mot Arlanda. Tåget kördes i 178 kilometer i timmen och lokföraren hade just fått klarsignal för att gasa upp i 200 km/h då något hände.

”Lampan 'putsbroms' tändes. Strax efter startade en serie med olika larm och felindikeringar i förarhytten och nödbromsen aktiverades”, berättar lokföraren för Statens haverikommission som under måndagen la fram sin rapport om olyckan.

Framme i loket kändes enligt lokföraren inget speciellt, men längre bak i tåget var det desto värre. De urspårade vagnarna studsade så kraftigt att flera personer skadades, varav en allvarligt. Det var den andra, tredje och fjärde vagnen som hade spårat ur på grund av en växel som plötsligt gick sönder och hamnade i fel läge efter att loket passerat.

Skadorna på tåg och räls blev omfattande, notan för reparationerna uppges vara över 100 miljoner kronor.

undefined
Bild på en lossad taklucka i en kupé på det tåg som spårade ur strax före tunneln under flygplatsen. Olyckan skedde vid Blackvreten mitt emellan Arlanda flygplats och E4:s trafikplats Märsta.

Enligt utredningen rullade de urspårade vagnarna vid sidan av rälsen och studsade över flera växlar innan tåget efter 900 meter stannade parallellt med A-Trains depåbyggnad i Blackvreten, när tåget nästan var framme vid Arlanda.

”En man hade fått skador i ryggen och låg ner. Han fick via tågvärdens telefon kontakt med SOS Alarm för att bättre förklara sina skador. Tågvärden bad två passagerare, flygkabinpersonal på väg till Arlanda, att stanna med mannen tills räddningstjänsten anlände”, beskriver vittnen händelsen.

undefined
Så här mycket rykte det när tåget spårade ur. Fyra bilder från övervakningskameran när tåget passerar. Pilarna pekar ut olika delar av spåret och den fjärde vagnen, när den studsar över rälerna i växeln. En passagerare skadades svårt.

Det uppstod också mycket rök när tågets urspårade hjulaxlar krossade makadam och betongslipers, så mycket rök att tåget inte syntes efter en stund på bilder som en övervakningskamera på platsen tog.

Haverikommissionen skriver att de inte känner till något liknande fall tidigare med en sådan här växel, och pekar inte ut vem eller vilka som är ansvariga för olyckan. Men man ger samtidigt både A-train som kör Arlanda Express, Trafikverket och underhållsföretaget  Vossloh Switch Systems AB flera råd inför framtiden.

A-train uppmanas att följa slitage- och underhållsarbete bättre. Det anlitade underhållsföretaget rekommenderas bland annat att följa upp regler och rutiner för att säkerställa att svetsarbeten uppfyller krav och standarder. Enligt utredningen var inte dessa krav uppfyllda. Trafikverket rekommenderas å sin sida att bland annat kontrollera egna liknande växlar så att inga liknande olyckor uppstår på andra spår framöver.

undefined
Korsningspartiet i växel 106. Den vita pilen pekar på korsningsspetsen i ett okontrollerat mittläge. Rälsen gick av på flera ställen då vagnarna spårade ur. Nu är växeln utbytt och trafiken ifull gång igen sedan några månader tillbaka.

Även rutinerna för hur tågolyckor larmas ut från tågens trafikledningscentral behöver förbättras enligt Haverikommissionen. När olyckan skedde användes felaktigt ett prefix före nödnumret 112 och samtalet kunde inte kopplas fram till SOS Alarm. När samtalet väl hade kopplats fram (genom en vanlig mobiltelefon) fick räddningstjänsten inga GPS-koordinater till platsen, utan bara nummer på kontaktledningsstolpar för att hitta tågets position. Men tack vare att olyckan skedde så centralt, vid tågdepån i Blackvreten så hittade räddningspersonalen ändå till platsen.

Olyckan skedde vid klockan 04.30 på morgonen och evakueringen av tåget började klockan 5.05.

”I det aktuella fallet uppstod inte några omfattande konsekvenser på grund av fördröjningarna. I en annan situation kan liknande fördröjningar vara livsavgörande. Det är därför viktigt att larmrutinerna förbättras”, anser Haverikommissionen.

Tågbanan uthyrd till 2050

Arlandabanan går som ett stickspår öster om Ostkustbanan via Arlanda flygplats och tillbaka till Ostkustbanan i Knivsta kommun. Banan började byggas 1995.

Bygget bekostades av ett privatägt konsortium eftersom staten inte ville bygga spåret. När Arlandabanan stod klar hösten 1999 överlämnades anläggningen till staten med villkoret att A-Train skulle leasa spåren och få köra expresståg mellan Arlanda och Stockholm på rälsen. Här har A-train, som sedan några år tillbaka har nya ägare, rätt att köra trafiken fram till år 2050, om inte staten lyckas förhandla om avtalet. Flera politiker har på senare år sagt att de vill förhandla om avtalet.

Andra tågbolag som kör trafik på banan betalar en avgift till A-train.

Karta: Plats för olyckan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!