Det rödgröna styret i Region Uppsala tycker att reklam på bussar är ett bra sätt att få intäkter till regionen. Det är dock villkorat till viss typ av reklam. UNT (30/6) rapporterade om att majoriteten (S, C, MP och V) antagit nya kriterier som förbjuder reklam för alkohol, droger, tobak eller spel med pengar. Även ”sedlighetsstörande” reklam (läs sexleksaker) blir nu förbjudet. Beslutet är ogenomtänkt, men framför allt utanför den roll som politikerna tjänar.
Att bjuda ut till försäljning av droger är inte bara otillåtet, utan till och med straffbart i dag. Varför regionen beslutar om att bekräfta svensk lag är något oklart. Men nåväl, låt det vara en parentes. Även gällande reklam för alkohol, tobak och spel med pengar finns det redan lagar som sätter gränserna för hur och när sådan reklam får genomföras.
Det finns även Reklamombudsmannen och marknadsföringslagen för att generellt se till att reklam är tillbörlig och schysst. Att gå längre än det regelverk som redan finns skapar en oförutsägbarhet och orättvisa för de aktörer som vill göra reklam på bussarna.
För man frågar ju sig var gränsen går. I Region Stockholm har det rödgröna styret gått så långt att det förbjudit reklam för fossila bränslen i kollektivtrafiken. Blir nästa steg att förbjuda reklam för godis eftersom det bär med sig en negativ hälsoeffekt? Eller kanske actionfilmer för sitt skadliga våldsromantiserande. Eller kanske bara all form av försäljning av saker? Överkonsumtion är ju trots allt ett stort problem!
Nu raljerar jag. Men faktum kvarstår att det lätt blir ett sluttande plan när politiker börjar detaljstyra på det här sättet. Det kan till och med bli farligt. Till exempel nekades Sverigedemokraterna att göra reklam i Stockholms tunnelbana på grund av ”politiska beslut”, enligt en artikel från Aftonbladet (29/4). Återigen: var går gränsen egentligen för när de styrande politikers moraliserande blir alltför inskränkande.
Och låt oss vara lite pragmatiska. Visst kan det vara stötande med reklamer för cigaretter, alkohol och sexleksaker. Men trots att en reklam förbjuds på bussen kan en bussåkande Uppsalabo ändå stöta på samma reklam i tidningen den bläddrar genom, i telefonen den skrollar i eller på gatuaffischen som syns genom bussfönstret. Allt under samma resa.
Reklam på bussar är ett bra sätt att generera intäkter till regionkassan. Att minska möjligheterna att få dessa intäkter är ett högt pris att betala för en förmodligen verkningslös politik som dessutom ligger utanför ramen för vad en regionpolitikers uppdrag är.