Regionen vill ha reklam på bussarna. Men i de kriterier som antogs i veckan är det inte tillåtet med reklam för alkohol, droger, tobak eller spel med pengar. Dessutom stoppas reklam riktad mot barn samt budskap som kan uppfattas som "sedlighetsstörande". Den borgerliga oppositionen (M, L och KD) vill stryka undantagen.
– När det är jättemycket restriktioner blir det svårare att sälja. Kollektivtrafiken behöver intäkterna, säger Cecilia Linder (M).
Ska man få göra reklam för cigaretter när rökning skapar stora kostnader inom vården?
– Man kan vara för eller emot en massa saker. Men det ska inte politiker bestämma. Vi tycker att de allmänna regler som finns för branschen är tillräckliga.
Kan man göra reklam för vapen i bussarna?
– Det är upp till näringslivet att avgöra vad som är lämpligt för målgruppen.
Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, försvarar regelverket.
– Det är fullt rimligt med kriterier för reklamen. Vi vill inte se vad som helst i våra bussar, säger hon.
Hur ser du på risken att regionen förlorar intäkter med för strikta regler?
– Det finns inget i de här kriterierna som hindrar att ta del av de reklampaket som andra aktörer använder sig av. Det är ungefär samma regler som Skånetrafiken har i dag.
Hur ska man tolka "sedlighetsstörande reklam", får man göra reklam för sexleksaker?
– Jag vill inte göra en politisk bedömning av de enskilda fallen. Det får förvaltningen göra utifrån sin kunskap, säger Jenny Lundström.