Vart tar pengarna vÀgen? NÀrmare bestÀmt de cirka 2 500 miljarder kronor som stat, regioner och kommuner fÄr in i skatt varje Är. FrÄgan Àr befogad, med rubriker om jÀrnvÀgar som inte kan bÀra tÄg (DN 26/10) och ett försvar som har ont om kÀngor och regnklÀder (SR 2/9). Allra mest negativa rubriker fÄr kanske vÄrden, dÀr storsjukhusen kostar mÄngmiljardbelopp men fÄr allt svÄrare att klara sina uppdrag.
I en serie ledarartiklar (UNT 9/10, 16/10, 23/10) har vi presenterat en möjlig delförklaring, att allt fler uppbÀr lön frÄn stödfunktioner som HR, kommunikation och planering, samtidigt som det blivit allt mindre attraktivt att arbeta pÄ golvet, bland patienter, passagerare eller vad det nu handlar om. Fenomenet med de nya, vagare arbetsuppgifterna finns i hela samhÀllet, men Àr sÀrskilt pÄtagligt nÀr det Àr skattebetalarna som stÄr för notan.
Ett lokalt exempel Ă€r kommunala Uppsala vatten och avfall AB. Bolaget har ansvar för 600 kilometer vatten- och 850 kilometer avloppsledningar. Infrastrukturen Ă€r av yttersta vikt för Sveriges sĂ€kerhet och för att möta ökade regnmĂ€ngder i samband med klimatförĂ€ndringar. PĂ„ senare Ă„r har det blivit tydligt att systemet Ă€r i dĂ„ligt skick över hela landet, att investeringarna slĂ€pat efter. âTrenden Ă€r nedĂ„tgĂ„endeâ, konstaterade WSP i en rapport (24/10).
Allt blir bara dyrare och skattepengarna rĂ€cker inte för vattenbolaget. Vid förra Ă„rsskiftet höjdes avfallstaxan med 35 procent och till 1 januari föreslĂ„r den politiska styrelsen att vattenavgiften höjs med 28 procent. âVi ser ingen annan utvĂ€g. Utan höjning hade vi gĂ„tt med underskottâ, sĂ€ger ordförande Rickard Malmström (MP) (UNT 24/10).
Vart tar pengarna vÀgen? à rsredovisningarna för Uppsala vatten och avfall AB kan ge ledtrÄdar. Den senaste visar att bolaget har 340 medarbetare. Det Àr en ökning med 50 procent pÄ fem Är och mer Àn en fördubbling pÄ tio Är. För 2012 uppgavs antalet anstÀllda till 163 personer. Det kan rimligen inte förklaras med befolkningsökningen eller med ett utökat uppdrag.
Det finns för nÀrvarande sex tjÀnster att söka pÄ det kommunala bolaget: TvÄ gruppchefer, en byggledare, en projektledare, en projektör samt en strateg för VA-nÀtet. Alla har sÀkert viktiga roller att fylla. För en utomstÄende Àr det omöjligt att bedöma vÀrdet av det som olika HR-funktioner, strateger och planerare bidrar med. Det Àr ocksÄ en av huvudpoÀngerna med den hÀr serien, att politikerna har samma problem. Vad gör folk egentligen?
Ett pressmeddelande frĂ„n Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg (27/10) vĂ€cker min nyfikenhet med en rubrik om âfĂ€rre administratörerâ. Som i stort sett alla storsjukhus, inklusive Akademiska i Uppsala, Ă€r man pĂ„ vĂ€g mot ett miljardunderskott 2023. Men âskĂ€rpt anstĂ€llningsprövningâ har lett till vikariat inte förlĂ€ngts. NĂ€r jag frĂ„gar vilka tjĂ€nster som berörts Ă€r svaret âtill stor del planeringsledare inom ekonomi och allmĂ€nna administratörer/assistenterâ.
Vad hĂ€nder nu med underskottet nĂ€r sjukhuset förlorat en massa âplaneringsledare inom ekonomiâ, tĂ€nker jag. Och varför uppstod underskottet nĂ€r de satt och planerade ekonomin?
Det Ă€r lĂ€tt att göra sig lustig över 2000-talets högskoleutbildade administration. Till skillnad frĂ„n âpersonalareâ och andra reliker frĂ„n förra seklet har de titlar och anvĂ€nder ett sprĂ„k som inbjuder till det. Men det finns en allvarlig botten.
Det nya administrativa frĂ€lset försvarar sina positioner. Politiker som vill âminska administrationenâ drar sig tillbaka med oförrĂ€ttat Ă€rende om de inte ens vet vad administratörerna sysslar med. Det Ă€r inte utan att man anar vart en del av pengarna till vĂ€lfĂ€rden tar vĂ€gen.