Självklart tycker Uppsalas tonåringar att det är superbra att de får gratis busskort över sommaren. Lika självklart innebär kostnadsfria resor för alla mellan 7 och 19 år att fler kommer att ta bussen. Men som mått på om försöket med gratis resor för barn och unga i kollektivtrafiken varit lyckat är de tämligen usla indikatorer.
Det var förra hösten som Region Uppsala beslutade att ungdomar upp till 19 år skulle få åka gratis i kollektivtrafiken under juni, juli och augusti i år. Nu har regionen summerat försöket: 730 000 resor genomfördes under sommarmånaderna (UNT 23/9).
”Under sommaren har ungdomar som är hemma ett stort behov av att transportera sig till aktiviteter, stränder och sommarjobb, och det är inte alla som har föräldrar som kan skjutsa eller har pengar till bussbiljetter”, förklarar Jenny Lundström, ordförande (MP) i Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, för UNT.
Lundström verkar mycket nöjd över resultatet och förklarar att det är regionmajoritetens ambition att erbjuda samma förmån även framöver. Men varför då?
Allt det som Lundström nämner går ju att göra utan ett ”gratis” busskort – även om föräldrarna varken kan skjutsa eller har pengar att hosta upp för ett busskort. Det finns nämligen en lösning på de problem som Lundström nu menar åtgärdas med de kostnadsfria resorna. En lösning som är både beprövad och billig, som kan sammanfattas med fem bokstäver: C Y K E L.
Självklart är det inte rimligt att ta cykeln om man ska åka från en kommun till en annan, men de gånger det är aktuellt fungerar det sannolikt utmärkt med att lösa en biljett precis som vanligt. Även om man måste betala för det. De 54 kronor det kostar tur och retur för att till exempel en Knivstaungdom ska besöka Uppsala över dagen är minst sagt överkomligt.
Om man anser att busskort är för dyrt, duger dock nästan alltid cykeln både för transport till och från sommarjobbet och badutflykter. Till på köpet får man lite motion och skärmfri tid.
Jenny Lundström hoppas att gratisförsöket även ska smitta av sig på föräldrarna och göra dem mer positiva till att ta bussen, som om det vore det enda alternativet till bilen.
Det finns sådant som vi gemensamt bekostar, men det behöver alltid göras avvägningar. Kollektivtrafiken är därför till en del skattefinansierad, och till en del bekostad via biljettintäkter. Därför är det orimligt med gratis sommarbusskort. Särskilt när det redan finns ett billigt och beprövat alternativ.
Om någon hade viftat med ett gratis busskort framför ansiktet på mig som tonåring hade jag givetvis ryckt åt mig det. Men det är ett bevis på hur en tonåringshjärna fungerar, inte på kostnadsfri kollektivtrafiks förträfflighet.