UNT uppmärksammade nyligen att Sigtuna kommun hade betalat 85 000 kronor för ett brev till regeringen. Det var pandemivåren 2020 som lobbyföretaget Rud Pedersen fick i uppdrag att skriva brevet, med en begäran om krisstöd för den hårt drabbade kommunen. Brevet, som undertecknades av kommunalrådet Olov Holst (M) och kommundirektör Birgitta Pettersson, hade författats av ett team - med förre moderate finansministern Anders Borg i spetsen.
Brevet var bara en liten del av uppdragen som kommunen hade beställt. Lobbyföretaget har anlitats för flera tjänster, för bland annat "Public Affairs-hjälp" och politikerveckan i Almedalen, till en sammanlagd kostnad på över en halv miljon kronor.
Enligt kommunalrådet Olov Holst (M) var det "helt nödvändigt" att få hjälp av Anders Borg (UNT, 6/9).
Men borde inte förmågan att författa ett brev till regeringen finnas i den egna personalstyrkan på kommunen? Borde kommunen ens ha haft så svårt att föra dialog med regeringen i ett krisläge som pandemin? Att Arlanda och flyget - och därmed Sigtuna som kommun - påverkades starkt borde ha stått klart för varenda minister.
När verksamheten på Arlanda tvärbromsade 2020 minskade hotellövernattningarna med över 60 procent redan under mars månad (Dagens Samhälle, 30/4 2020). Besöksnäringarna i Sigtuna omsätter över 40 miljarder kronor på årsbasis - 94 procent är kopplat till Arlanda.
Våren 2020 var troligtvis ingen enkel period för kommunstyrelsens ordförande Olov Holst. I en intervju liknande han Sigtuna vid en bruksort där bruket läggs ned: "En mycket stor del av den arbetsföra befolkningen i vår kommun har arbeten kopplade till Arlandaområdet."
Även i svåra situationer behöver dock ansvariga beslutsfattare använda skattemedel rätt.
Just när det kommer till "kommunikation" har såväl kommuner som myndigheter en tendens att glatt öppna plånböckerna.
Enligt en rapport från i fjol, av Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO), ökade antalet anställda som ägnar sig åt kommunikation på statliga myndigheter med 46 procent mellan 2006 och 2019. Att kommunicera med medborgarna är naturligtvis viktigt. Men pr och varumärkesbyggande?
Samma diskussion har förts i kommunerna. Såväl oppositionspolitiker som denna ledarsida har ifrågasatt om Uppsala kommun verkligen behöver en kommunikationsstab på runt 90 anställda. Stabens budget för 2020 var 83,8 miljoner kronor. Kostnaden kan, har UNT rapporterat, jämföras med ”exempelvis de 59,3 miljoner som 2020 budgeterades för färdtjänst, med 74,7 miljoner som budgeterades för vinterväghållning 2020 eller med 56,7 miljoner för gymnasiesärskola samma år" (23/9 2021).
Erik Pelling (S) har ändå gång på gång försvarat kommunikationsstaben och slagit ifrån sig kritiken.
Tillbaka till Sigtuna, då. Jag frågar kommunalrådet Olov Holst (M) och oppositionsrådet Marie Axelsson (S) om "Anders Borg-brevet" fick avsedd effekt. Axelsson ber mig ringa upp och säger att det var ett sätt för Holst att "vara starke man" och att brevet "gav inget resultat".
Själv svarar Holst att brevet fick avsedd effekt och "resulterade i ett eget möte med civilminister Lena Micko". Men fick kommunen det begärda stödet, frågar jag. Då svarar kommunalrådet "både ja och nej". Det blev ju ett möte med ministern, men "när sedan stödpaketen började rullas ut hade dock regeringen valt en annan väg".
Det blev alltså generella stöd till alla kommuner. Svaret på frågan om brevet gav Sigtuna något är med andra ord, kommunalrådet får ursäkta, "nej".