Det är hål i huvudet att Uppsalabor som gör rätt får böter

Byråkrati är ofta trubbigt. Svensk byråkrati är ofta ännu trubbigare än andra byråkratier. Det fick både Hans och Vigge nyligen uppleva.

Trots att man har en giltig biljett kan man alltså få böter på pendeln mellan Stockholm och Uppsala.

Trots att man har en giltig biljett kan man alltså få böter på pendeln mellan Stockholm och Uppsala.

Foto: Tomas Lundin

Ledarkrönika2024-10-03 06:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innehållet i korthet

  • Två Uppsalabor har nyligen fått böter trots att de följde reglerna – så mycket fick de betala.
  • Ett fall involverade en man som fick böter för att ha inkluderat ett bindestreck i sitt registreringsnummer vid betalning av parkering, det andra gällde en student som tillfälligt förlorade mobiluppkopplingen och därmed inte kunde visa upp sin studentlegitimation i tid.
  • Det här behöver UL och parkeringsbolaget göra för att återupprätta förtroendet

Trots att de båda gjorde rätt för sig åkte de på rätt rejäla böter, Hans för att han betalade för sin parkeringsplats och Vigge för att han betalade för sin tågbiljett. Det här låter väldigt märkligt, vilket det också är. Hur kan det vara så att man få böter när man gör rätt?

I Hans fall berodde det på att han råkat skriva in ett bindestreck efter sitt registreringsnummer i parkeringsautomaten – i övrigt var det alltså rätt och gick att läsa. Brottet som Vigge begått var att han åkte i tågtunneln under Arlanda och således hamnade i mobilskugga, vilket ledde till att han tillfälligt inte hade tillgång till sin studentlegitimation. Några minuter senare kom uppkopplingen tillbaka varpå han visade upp sin legitimation för kontrollanten. Detta imponerade dock inte på UL och böterna ligger kvar.

undefined
Vigge Ulfsson fick en tilläggsavgift på 1500 kronor, trots att han hade en giltig biljett på UL/SL-pendeln.

UL:s och parkeringsbolaget Hojabs beteende liknar någonting man skulle kunna hitta i Franz Kafkas romaner. Det spelar ingen roll om du gör rätt, systemet har bestämt att du har fel ändå. Dessutom stärker inte direkt UL:s svar på tidningens frågor förtroendet. (UNT 2/10)

Biljettkontrollanter får ofta oförtjänt mycket hat, i Göteborg har det gått så långt att civilklädda kontrollanter har blivit misshandlade av resenärer. När UL fattar den här typen av beslut så urholkar man förtroendet för hela systemet, och de som i slutändan kommer behöva ta den figurativa smällen för det är inte handläggare som sitter på något mysigt kontor, det är kontrollanterna ute i trafiken.

När folk blir straffade för att göra rätt så kan man känna maktlöshet inför systemet. Den gråa, ansiktslösa byråkratins kugghjul fortsätter att snurra. De krossar alla undantagsfall och nyanser.  De försöker göra världen ordnad och fyrkantig genom järnhårda policys. Men vi som lever i världen vet att det inte är så den ser ut.

undefined
Hans Lager åkte på en p-bot på 500 kronor, trots att han betalat för sin parkering.

Världen är komplex och nyanserad. Alla enskilda fall kommer inte passa in i strikta riktlinjer, det måste finnas svängrum och en vilja från hela organisationen att inte straffa folk som uppenbarligen gör rätt.

Syftet med böter bör ju vara att få folk att göra rätt. System finns till av en anledning, de finns till för att främja bra beteende. Den här typen av bisarra utfall får vi för att UL är måna om att värna systemet för systemets skull, huruvida man stoppar fusk eller inte verkar vara sekundärt.

undefined
Att ge böter till helt vanliga ressenärer som sköter sig kommer inte dirket att stärka förtroendet för UL.

UL efterfrågar reformer från politiker om de ska ändra sina bedömningar. Men inga ändrade riktlinjer i världen kommer göra skillnad om man har en förvaltningskultur där styrdokument läses som fan läser bibeln.

Att leta ursäkter för att skinna studenter och besökare på vårdcentraler bör inte vara det ett kollektivtrafiks- eller parkeringsbolag sysslar med. De bör finnas till för att straffa de som gör fel, inte de som gör rätt.