Den här ledaren publicerades 7 mars 2024.
En ny förbindelse över Fyrisån invigs i april. På Tullgarnsbron för 140 miljoner kronor ska 9 000 fordon per dygn färdas 2030 (UNT 3/3). Men vilka, om nu inte Sirius tar emot ett Stockholmslag på Studenternas? Är det den nya hyrpersonalen på Akademiska som ska ta genvägen via Industristaden?
Nej, det är alltså Islandsbron som ska avlastas - den klassiska bron som markerar slutet på innerstaden (och Forsränningen på sista april), och som är överbelamrad med 12 000 fordon i dag. Men då räcker det inte med att sänka dygnstrafiken till 5 000 som i kommunens prognoser. Då måste bilarna bort en gång för alla från Islandsbron. Så var det tänkt med Tullgarnsbron, det står också i Innerstadsstrategin från 2016. Men det är ännu inte bestämt.
För jämnt 50 år sedan flyttade mina farföräldrar till en nybyggd lägenhet i Gottsunda. I stort sett varje helg åkte vi på besök, via Fyrislund och Boländerna, ned till Östra Ågatan och så höger bort mot Islandsbron. Tala om köer – kilometerlånga! Några år senare invigdes den nya Kungsängsbron och leden genom Kronparken upp till Dag Hammarskjölds väg. Tala om avlastning!
Fara värt är att historien upprepar sig, att det snabbväxande Uppsala snart har tre överbelamrade broar söder om stan, kanske fyra med bron vid Ultuna. Att Islandsbron tillfälligt blir av med en del trafik men snart ”återhämtar” sig igen. Det tycks finnas en svårbegriplig lockelse i att åka upp på bron och glida bort mot Svandammen. Är det 1970-talets raggarrundor som på något vis överlevt?
Islandsbron behöver inte avlastas, den behöver befrias. Uppsala är en allt större stad men med en konstant liten stadskärna. Här kan innerstaden markera revir och räkna in ytterligare en kilometer åstråk vid den östra stranden, samt Stadsträdgården och arenorna vid den västra. Det vore verkligen på tiden.
Det är ju också tanken som sagt. Men då krävs också ett beslut snarast, i mars, för att kunna genomföra förändringen samtidigt med invigningen av Tullgarnsbron. Att vänta är ingen bra idé, då ökar risken för att det rinner ut i sanden. Bara bussar och taxi på Islandsbron i vår, ska vi säga så?
Ingen däremot? Jo, cityhandlarna har varit kritiska från början, mot en bilfri Islandsbron liksom mot en rad förslag om begränsningar av biltrafik i city. Parkeringsfrågan är inte löst. Handeln i city har heller inte haft det lätt med pandemi och inflation. Det finns en tvekan, många frågor som måste lösas. Men att befria Islandsbron är en åtgärd som ger en attraktiv stad, som på sikt gynnar alla Uppsalabor.