Det var idel muntra miner frÄn region- och nÀringslivsföretrÀdare nÀr regeringen förra veckan gav klartecken för byggandet av fyrspÄr mellan Uppsala och Stockholm. NÄgon gÄng mellan 2025 och 2027 Àr det tÀnkt att arbetet ska inledas.
FörbĂ€ttrad spĂ„rkapacitet â fler spĂ„r â har lĂ€nge lyfts fram som en förutsĂ€ttning för Uppsalas fortsatta tillvĂ€xt. Steg för steg har man nĂ€rmat sig dagens besked. Regeringens förhoppning Ă€r, för att citera infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), att âöka kapaciteten och möjliggöra ökat bostadsbyggande och Arlandas fortsatta tillvĂ€xtâ. Och dĂ€rmed ocksĂ„ ge Uppsalas ekonomi en skjuts â och hĂ„rt prövade pendlare en rimligare tillvaro.
Men det Àr en förhoppning som snabbt riskerar att komma pÄ skam. För Àven om en utökning till fyra jÀrnvÀgsspÄr Àr en förutsÀttning för att trafiken ska fungera nÀr bÄde Uppsala och Stockholm vÀxer, löser det varken personalbristen hos de nuvarande tÄgoperatörerna eller de stora problemen med eftersatt underhÄll.
Bara hÀromdagen meddelade MTR, som ansvarar för pendeltÄgstrafiken, att man kommer att ytterligare reducera trafiken. Det nya budet Àr att trafiken ska reduceras med 25 procent, för att minska risken för instÀllda tÄg. Det Àr förstÄs mindre dÄligt Àn dagens situation, men det kommer att vara fortsatt trÄngt bÄde pÄ pendeltÄgen och pÄ MÀlartÄgs vagnar som en följd av detta. Vad Uppsalas pendlare och företag egentligen behöver Àr fler avgÄngar, inte fÀrre.
Nya spÄr till huvudstaden gör inte heller vare sig frÄn eller till för underhÄllet av den befintliga jÀrnvÀgen. TvÀrtom blir ju underhÄllsbehovet Àn större med fler spÄr. Och dÄ Àr det redan ett eftersatt omrÄde. Svenskt NÀringsliv brukar tala om att det finns en infrastrukturskuld, det vill sÀga hur stor kostnaden Àr för de upprustningar av vÀg- och jÀrnvÀgsnÀt som mÄste göras. Skulden uppgÄr i dag till omkring 70 miljarder kronor och berÀknas öka till 100 miljarder om tio Är, om inte omfattande insatser görs.
Liksom personalbristen bidrar dÄliga spÄr, vÀxlar och signalsystem till förseningar och instÀllda tÄg, till förtret för mÄnga pendlare i regionen.
I vÀntan pÄ att fyrspÄret Àr pÄ plats mÄste regeringen hörsamma kraven pÄ bÀttre underhÄll, samtidigt som regionen mÄste se över hur personalförsörjningen till pendeltÄgen fungerar. Fungerande spÄrbunden trafik Àr avgörande bÄde för den lokala ekonomin och viktig för klimatet.
Och precis som jag konstaterade redan i höstas, fyra spÄr Àr inte mycket vÀrda om det inte finns tÄg nog att trafikera dem.