Matmarknaden visar att Uppsala kan bli roligare

Man borde kunna ta en kall öl till sina nywokade nudlar.

I lördags öppnade matmarknaden i Uppsala.

I lördags öppnade matmarknaden i Uppsala.

Foto: Alexander Ekberg

Krönika2024-06-18 05:00
Detta är en ledarkrönika. UNT:s ledarsida är liberal.

Det var en succé när matmarknaden i Stadsträdgården öppnade den 15 juni. UNT (15/6) rapporterade om hur kön ringlade sig lång i parken för att få köpa någon av rätterna som de åtta foodtrucksen erbjöd. Det var så mycket folk att maten till och med tog slut i förtid hos flera av de serverande. 

Från början är matmarknaden ett initiativ för att främja integration, enligt dem själva. Och visst gör den det. Att ta del av andra kulturer i form av en måltid, samtidigt som jobb skapas, är positivt för integrationen. Det är ett värdefullt tillskott till många av de annars misslyckade och dyra integrationsprojekt som skådats tidigare. 

Matmarknaden är inte bara gynnsam för integrationen. Den är också gynnsam för Uppsalas attraktivitet som stad. Matutbudets bredd både när det kommer till pris och slag är en av de saker som kännetecknar en större och roligare stad. Även om Uppsala är attraktiv för studenter, måste staden kunna locka den som vill stadga sig även efter studietiden. Flera evenemang och ett mer levande stadsliv, som matmarknaden bidrar till, är en viktig del för att kunna vara det. 

Att matmarknaden har gjort ­– och förmodligen kommer fortsätta att göra – succé är en glädjande nyhet för Uppsalaborna. Det är också en viktig påminnelse för Uppsalapolitikerna om hur viktigt det är att möjliggöra för att fler idéer likt matmarknaden ska kunna förverkligas. Längre öppettider för krogar och enklare tillståndsprocesser för utskänkningstillstånd är några av de åtgärder som kan vidtas för att främja initiativ som dessa. 

Även Uppsalapolitikerna i riksdagen kan dra sitt strå till stacken. De bör driva reformer om att lätta på de nationella alkoholreglerna för restaurang- och besöksnäringen. Om foodtrucksen kunde erbjuda ett glas vin på take-away eller en burk öl tillsammans med sina rätter hade det inte bara inneburit något trevligt för besökarna. Det hade också inneburit en större vinstmarginal för de företag som deltar på matmarknaden vilket i sin tur möjliggör en restaurangbransch som kan växa och bli starkare. 

Matmarknadens framgång visar att Uppsalaborna är hungriga. Inte bara på mat, utan också på en levande stad. Att få sätta sig med nywokade nudlar med en kall öl i handen vid Fyrisån gör mer än att stilla den kurrande magen. Det stillar behovet av att upptäcka, utforska och undersöka något. En stads förmåga att kunna erbjuda detta, är avgörande för att skapa en attraktiv stad där folk vill bo och leva.