Robotar som kan nÄgot borde omfamnas

Att paddla mot AI-strömmen Àr dömt att misslyckas.

MinirÀknaren förÀndrade vÄrt sÀtt att rÀkna pÄ 1970-talet.

MinirÀknaren förÀndrade vÄrt sÀtt att rÀkna pÄ 1970-talet.

Foto: Fredrik Sandberg

Krönika2023-03-07 16:14
Detta Àr en ledarkrönika. UNT:s ledarsida Àr liberal.

NĂ€r jag gick i grundskolan pĂ„ 1970-talet betraktades minirĂ€knaren i allmĂ€nhet som ett slags fusk i Ă€mnet matematik. De goda sidorna, att undervisningen skulle kunna fokusera mer pĂ„ problemlösning Ă€n massrĂ€knande, kom i skymundan. ”LĂ€rare mĂ„ste vara mer försiktiga med att införa minirĂ€knare”, kom Skolöverstyrelsen fram till 1984, efter Ă„tta Ă„rs utredande.

LĂ€rarnas osĂ€kerhet skulle bestĂ„. I en undersökning 1995 (NĂ€mnaren, nr 4) av lĂ€rares syn pĂ„ minirĂ€knare blev det generella svaret att ”det Ă€r lĂ€mpligt att anvĂ€nda pĂ„ stadiet efter mitt”. SĂ„ svarade lĂ€rarna pĂ„ alla stadier. En annan slutsats var att minirĂ€knaren inte var en generationsfrĂ„ga, inte enbart i alla fall. ”De lĂ€rare som tidigare arbetat med rĂ€knestickan verkar ha haft lĂ€ttast att acceptera minirĂ€knaren”, noterade forskaren Ingvar O. Persson.

Om rÀknestickelÀrarna funnits kvar i dag hade de sÀkert varit positiva till ChatGPT. AI-roboten har tagit utbildningsvÀsendet med storm pÄ bara nÄgra mÄnader, genom att skriva tentor och uppsatser som vilken student som helst. En student vid Uppsala universitet blev i februari först i landet med att varnas efter fusk med textrobotar. Hen erkÀnde att det var ChatGPT som lÄg bakom tre inlÀmningsuppgifter.

Universitetet möter AI-revolutionen med förebyggande arbete, att göra lÀrare och elever mer medvetna om textrobotarna. Det kan bland annat leda till att tentafrÄgor formuleras annorlunda sÄ att det blir svÄrare för roboten. Detta kan pÄ sin höjd köpa lite tid dÄ utvecklingen gÄr hisnande fort. Den andra sidan Àr ökad kontroll, fler salstentor och muntliga examinationer.

Till slut mÄste man ÀndÄ köpa lÀget, vÀlja att gÄ med strömmen i stÀllet för att sprattla Ät andra hÄllet. Man har inte decennier pÄ sig, som med minirÀknaren, snarare handlar det om mÄnader.

Mats Cullhed, Uppsala universitets enhet för pedagogisk utveckling, har varit proaktiv och i princip vĂ€lkomnat robotarna. Han ser framför sig bĂ€ttre och enklare texter med fler kĂ€llhĂ€nvisningar. ”Det Ă€r turbulent ett tag, sedan hittar man vad de nya programmen kan anvĂ€ndas till”, sĂ€ger han (UNT 4/3). 

Vilken sort Ă€r jag? Alla som jobbar med text eller siffror och Ă„tminstone delvis har mer rutinartade uppgifter mĂ„ste stĂ€lla sig den frĂ„gan. HjĂ€rnan sĂ€ger: var nyfiken och se alla möjligheter, tĂ€nk sĂ„ bra det kan bli tillsammans med mina kunskaper. HjĂ€rtat sĂ€ger: stopp, det hĂ€r kĂ€nns som fel och fusk! Möjligen kan det anvĂ€ndas senare, pĂ„ ”stadiet efter mitt”.

Men nÀsta stadium Àr redan hÀr. Den inbyggda trögheten pÄ arbetsmarknaden, med avtal och förhandlingar, ger en viss respit men den vÀnder inte pÄ strömmen.