Fyrisån bidrar trots sitt grumliga vatten till Uppsalas fina stadsmiljö. Kring ån återfinns mysiga fik, restauranger och barer. Det är också ständig rörelse av folk på väg till jobbet, universitetet och gymnasiet. Det finns dock en faktor som begränsar åns potential och som det talas alldeles för lite om, ågatornas bilar.
Ågatorna som sträcker sig genom den centrala delen av staden är tätt trafikerade dagligen av bilar som använder dem för passage genom centrum. Tanken med ågatorna var förmodligen att underlätta för biltrafik genom stadskärnan men i dagsläget agerar de snarare irritationsmoment för cyklister och fotgängare som rör sig i centrala Uppsala. Ågatan fungerar helt enkelt som en dålig genomfartsled i en del av en stad där bilar inte hör hemma.
Detta är ett problem då staden bör utformas efter dess invånare, inte efter bilen. En stadsmiljö där färre bilar körs innebär inte bara bättre framkomlighet för cyklister och fotgängare, utan också en mindre förorenad stadsluft. Ett förbud av biltrafik på ågatorna hade minskat incitamenten att köra bil i stadskärnan, vilket i förlängningen hade varit bättre för miljön.
Ett bilförbud längs ågatorna hade inte bara varit en bonus för klimatet, utan även för stadsmiljön och alla de restauranger, barer och kaféer längs åkanten.
Flertalet städer i södra Europa har begränsat trafiken i centrala stadsdelar med positiva resultat. Städer, som Uppsala, där de centrala stadsdelarna är enkelt tillgängliga med buss eller cykel, borde därför inte heller missgynnas av en sådan förändring. Det är snarare så att en stad som är byggd efter cyklister skulle gynnas av att slippa biltrafiken längs ån.
Det är tröttsamt att bilar fortsätter förstöra den fina stadsmiljön som Fyrisån erbjuder. Trots att kommunstyret redan i dag vill enkelrikta Västra ågatan (16/3), behöver man göra mer. Tillåt trafik från boende i området, transporter och hantverkare men förbjud resterande biltrafik. Det är dags att anpassa dessa gator efter stadens invånare, inte efter miljöförstörande maskiner på fyra hjul.