I en insändare argumenterar Denis Bisaso, verksamhetssamordnare på Erikshjälpens framtidsverkstad, tillsammans med sommarjobbare på samma framtidsverkstad för gratis busskort för unga i Uppsala (UNT, 23/8). De har fel.
Jag ska medge att jag också har varit ung och tyckt att det är för dyrt med busskort i Uppsala. Skjuts och pengar hemifrån var det inte tal om. Men det fanns en lösning: hitta ett extrajobb, och att cykla. Därför trampade jag från Gottsunda till jobbet på Konsum, som matbutiken då hette, vid Heidenstams torg. Enligt google maps tar den nästan milslånga cykelturen ungefär en halvtimme. Och så hem igen, när arbetsdagen var slut.
Insändarskribenterna från Erikshjälpens framtidsverkstad menar att avsaknaden av gratis busskort för unga ger en "kriminell stämpel", då unga på grund av fattigdom sägs planka. Att planka "är alltså inte kriminalitet", skriver de.
Dessutom hävdar skribenterna att avgiftsfria busskort för unga skulle bidra till klimatet och "en gladare miljö".
Hur man än vill försköna plankning, alltså att strunta i att betala, är det otillåtet och fel. Med samma argument, att det finns unga som saknar pengar, skulle man kunna påstå "att sno böcker på biblioteket är inte kriminalitet".
UL:s information är tydlig: "När du reser med UL måste du ha en giltig biljett", samt "Har du inte en giltig biljett vid en biljettkontroll säger lagen att vi kan utfärda en tilläggsavgift".
Bakom skattefinansierad verksamhet finns det människor som jobbar och sliter och betalar in skatt. Även bibliotekarier och busschaufförer ska få lön, lokaler och bussar ska värmas upp, skötas och tankas. Det finns sådant som vi gemensamt bekostar, men det behöver alltid göras avvägningar. Kollektivtrafiken är därför till en del skattefinansierad, och till en del bekostad via biljettintäkter.
Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik har påpekat att forskning visar att fler åker kollektivt om biljetten är avgiftsfri, men att risken är att "det ökande resandet inte huvudsakligen kommer från biltrafikanter utan från gång och cykel" (8/5 2020 Dagens Samhälle). Ingen jättevinst för klimatet, i så fall.
Hade jag som tonåring fått ett busskort i handen hade jag förstås struntat i cyklandet. Men det är nyttigt att även som ung börja lösa sina problem, ta ansvar och spara ihop till det man behöver. Om jag kunde cykla från höghuset i Gottsunda kan nog även dagens ungdomar få motion och frisk luft på väg till kompisar, sommarjobb och nöjen i stan.