Att planka är fattigdom – inte kriminalitet

Vinsterna med kostnadsfri kollektivtrafik för unga är många. Flera delar av Sverige har insett det, det borde politiker i Uppsala också. Det skriver några sommarjobbare på Erikshjälpen Framtidsverkstad.

Unga bör få åka gratis med kollektivtrafiken under sommaren, anser några sommarjobbare på Erikshjälpen Framtidsverkstad.

Unga bör få åka gratis med kollektivtrafiken under sommaren, anser några sommarjobbare på Erikshjälpen Framtidsverkstad.

Foto: UNT arkiv

Insändare2023-08-23 07:27
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Uppsala får man som ung betala hela 940 kronor för ett ungdomssommarbusskort. Ett busskort som de senaste två åren har ökat med 50 kronor. I till exempel Stockholm, Västerås och Kalmar får unga åka buss kostnadsfritt under somrarna. För familjer i Uppsala som inte har råd blir barnen fast i hemmet och får inte samma möjligheter till att träffa kompisar och ägna sig åt fritidsintressen. Det är fantastiskt att barn i vissa delar av Sverige har kunnat få gratis sommarbusskort, men uppväxtvillkoren blir ojämlika. Detta borde gå att lösa även för oss!

Konsekvenserna av ett allt för dyrt busskort blir att flera unga plankar och får en kriminell stämpel, medan andra går miste om gemenskap och hamnar i utanförskap. Gemenskap är viktigt och det har gång på gång bekräftats av forskning att unga i utanförskap lättare lockas in i destruktiva gemenskaper. Genom att tillgängliggöra kollektivtrafiken för unga förebygger vi alltså riskerna för unga att hamna i destruktivitet. Flera slipper också en kriminell stämpel från plankning och får i stället möjlighet till att upprätthålla fina gemenskaper som ger god socialhälsa. Att unga plankar är alltså inte kriminalitet, det är symptom på fattigdom!

Det finns även miljö- och klimatmässiga vinster med att erbjuda kostnadsfria busskort till ungdomar. Genom att erbjuda sommarbusskort till ungdomar blir det mindre användning av personbilar för skjutsning, vilket ger minskade avgaser och koldioxidutsläpp. En ökad tillgänglighet av kollektivtrafiken skulle därför resultera i gladare barn och en gladare miljö! 

Självklart finns det hinder och ursäkter varav resurser är det största. Regionen som bär huvudansvaret för kollektivtrafikfrågor ligger i nuläget back. Därför borde man i fortsättningen se över sin ekonomi så att en sådan här viktig insats för oss barn och unga, men också miljö och klimat prioriteras. Ytterligare en lösning är att Uppsala kommun med sitt överskott är med och bidrar, åtminstone under sommarloven utifrån kommunens fritidansvar.