Var naiv och godtrogen – med dina egna pengar

Än en gång glömmer kommunerna vem de jobbar för när de köper annonser som beskrivits som "värdelösa".

Uppsala kommun är en av flera kommuner i länet som har betalat drygt tre miljoner kronor för annonser som beskrivits som "värdelösa".

Uppsala kommun är en av flera kommuner i länet som har betalat drygt tre miljoner kronor för annonser som beskrivits som "värdelösa".

Foto: Adam Wrafter

Ledare2024-07-09 06:30
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Flera av länets kommuner har betalat miljontals kronor för annonser i gratistidningen Företagsvärlden, vilket UNT (8/7) har rapporterat om. De har köpts från ett kritiserat bolag och beskrivits som värdelösa. Likt så många andra gånger visar kommunernas slarv en nonchalans mot deras uppdragsgivare – skattebetalarna.

undefined
I ett av numren syns en annons från omsorgsförvaltningen i Älvkarleby kommun.

Själva annonserna har varit i form av en liten beskrivande text i ett register, utan någon uppmaning eller liknande. Givet att det är oklart vad som marknadsförts, till vem och i vilket syfte tycks annonserna vara ett dåligt val av marknadsföring.

Det är illa nog att betala för dålig marknadsföring när det finansieras av skattepengar. Det är dock ännu värre att många chefer har godkänt och betalat annonser utan att ens ha sett dem eller känt till tidningen de marknadsfördes i.

Cheferna skyller sina beslut på företagets fula säljknep. Tydligen har det sökt sig till nytillträdda chefer och övertygat dem om att det funnits avtal sedan tidigare. För sin oseriösa försäljning har de hamnat på Svensk Handels varningslista. Samtidigt gör företaget inget olagligt, enligt kommunjuristerna som UNT frågat.

Ingen är skonad påträngande säljare. Alla har ett ansvar att själv kontrollera de avtal man ingår, både i det privata och i sin yrkesroll.

undefined
IT-entreprenören och analytikern Jens Nylander har, med hjälp av AI, gjort en sammanställning av kommunernas utgifter och kunnat identifiera bland annat annonserna.

Vissa kommunchefer har uttryckt ånger över detta. En av dem berättade att den kände sig dum och att ”det är en blandning av att man är lite naiv och godtrogen, en kombo av alltihop”. Och det är klart att även kommunanställda kan göra fel. Men att godkänna annonser – för skattepengar – utan att ens ha sett dem är faktiskt under all kritik. Hur övertygande den charmiga säljaren än var.

Generellt är det oroväckande hur lite kontroll det finns. UNT har pratat med analytikern Jens Nylander som med hjälp av AI har kunnat identifiera kommuners slöseri – bland annat annonserna. Kommunerna verkar själva inte ha verktyg för att identifiera denna typ av affärer. Man frågar sig varför inte det känns mer angeläget för dem.

Annonserna i fråga har kostat drygt tre miljoner under cirka tio år. Det är inte enorma pengar med hänsyn till att det gäller flera kommuner över flera års tid. Pengarna är dock inte det som är mest uppseendeväckande. Det är snarare attityden kring skattepengar och kommunal verksamhet. Att pengarna är oändliga, och misstagen som kan göras likaså.

Visst är det synd om den som är naiv och känner sig lurad. Men att vara kommunanställd innebär ett stort ansvar. Det ansvaret innebär att aldrig glömma vems pengar det är man förvaltar. Oavsett vad det gäller. Om du ska vara naiv och godtrogen får du vara det med dina egna pengar, inte skattebetalarnas.