Uppsala borde stänga fler förskolor

Det är att göra valfriheten en otjänst att vara ”snäll” och ha överseende med fusk.

Om det fria valet av förskola ska bestå, måste Uppsala och andra kommuner vara tuffa mot de fristående aktörerna.

Om det fria valet av förskola ska bestå, måste Uppsala och andra kommuner vara tuffa mot de fristående aktörerna.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Ledare2023-10-02 07:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Sanabil Al-Hanan i Valsätra, Lyktan i Stenhagen och nu sannolikt Manar Al-Houda i Valsätra. Tre fristående förskolor som Uppsala kommun har dragit in tillståndet för, den sista så sent som på utbildningsnämndens sammanträde 28/9 (ärendet är dock sekretessklassat och nämndens ordförande Eva Christiernin (S) vill inte bekräfta att det rör sig om Manar Al-Houda, även om uppgifter till UNT gör gällande att så är fallet).

Besluten om att stänga de olika förskolorna borde, paradoxalt nog, applåderas allra mest av dem som värnar valfrihet. En grundförutsättning för att systemet med friskolor och fristående förskolor ska fungera är att Skolverket och kommunerna är snabba med att dra in tillståndet för dem som missköter sig.

Om man inte gör det, om man av ”snällhet” eller ”omtanke om valfriheten” väljer att se mellan fingrarna på fusk och oegentligheter, bidrar man till att urholka såväl stödet som legitimiteten för systemet. Den som förordar valfrihet, måste också vara beredda att straffa dem som missbrukar föräldrars och elevers rätt att välja.

Men de allra största vinnarna på Uppsala kommuns resoluta agerande är inte valfrihetsförespråkarna, utan barnen. De måste garanteras en förskola som ger dem den pedagogiska verksamhet och den utveckling som de har rätt till.

Att döma av rapporterna som nu inkommit har så inte varit fallet på Manar Al-Houda. Den förskola som nu får tillståndet indraget lever inte upp till skollagens krav enligt utbildningsnämnden. Varken ledning eller personal har tillräckliga kunskaper om hur barnen ska utvecklas enligt läroplanen. Dessutom är det för många av de anställda som saknar pedagogisk utbildning.

Förskolan kan inte heller redogöra för vad den gjort med det särskilda strukturstöd som betalats ut av kommunen. Pengarna går till verksamheter med sämre socioekonomiska förutsättningar och är tänkta att användas för att utjämna skillnader i barns förutsättningar.

Mer specifikt ska medlen som förskolan fått användas till att stödja barnens språkutveckling, till exempel genom att anställa särskild personal för detta. Att något sådant har genomförts kan dock inte förskolan styrka.

Det fria valet av förskola och skola är numera hårt kritiserat. Ett av motståndarnas viktigaste argument är också att valfriheten utnyttjas av lycksökare och vinstmaximerande bolag. Aktörer som i stället för att ge barnen den undervisning de har rätt till, stoppar pengarna i egen ficka.

Uppsala kommun borde därför inte tveka att stänga andra förskolor som missköter sig. För valfrihetens och barnens skull.