Det är toppen att det försvinner parkeringar i stan

Vi lever i ett biltokigt samhälle, att en parkering inne i stan försvinner är ett steg i rätt riktning.

Den tilltänkta parken på Österplan, betydligt trevligare än en parkeringsplats.

Den tilltänkta parken på Österplan, betydligt trevligare än en parkeringsplats.

Foto: Illustrationer: UPK

Ledare2024-07-12 06:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Sverige är ett land som älskar sina bilar, och som följd är Uppsala en stad som också gör det. Även om förälskelsen här inte känns lika djupgående som i resten av landet.

Det är till viss del förståeligt att vi älskar våra bilar i Sverige. För många är det en nödvändighet att köra till en mängd olika platser varje dag för att livet ska fungera. Det ska lämnas på förskola, åkas till jobb och slutligen ska man också skjutsa till träningar och handla. Det är ett pussel som är svårt för många att få ihop utan sin vän på fyra hjul.

Därför är det inte heller konstigt att förändringar kring just bilar rör upp så mycket känslor. Men vi måste gräva djupare, varför är det så att människor är så beroende av bilen till att börja med?

Det korta svaret är för att vi har bestämt att det ska vara så. Stadsplanering i Sverige, och i stora delar av västvärlden, har sedan andra världskrigets slut satt bilen i centrum. Hela vårt samhälle bygger i grund och botten på att man ska köra till olika platser. Men det behöver inte vara så, framför allt inte i våra städer. Det har vi kunnat se runt om på kontinenten där modiga politiker vågat gå före och prioritera människor över bilar.

undefined
Österplan, en inte allt för rolig parkeringsplats.

Steg för steg tar vi nu tillbaka Uppsala från bilarna. Att södra delen av Österplan ska bli park i stället för parkering är fantastiska nyheter. Men varför sluta vid södra Österplan? Den norra delen vore ju alldeles utmärkt att bygga höga bostadshus på. Det skulle inte bara hjälpa en bostadsmarknad med brist, det skulle också skapa en sköld mot det oljud som ett tågspår genererar.

Men om vi ska övergå från ett samhälle där allt kretsar kring bilen så räcker det inte att bara göra det svårare att åka bil, även om det så klart är en viktig komponent. Vi måste också göra det mycket lättare att göra rätt val. På kort sikt måste vi se till att det är enkelt att ta sig runt med kollektivtrafik, på längre sikt måste vi börja planera städer så att man inte ska behöva ta sig så långt till att börja med för att få ihop livet. Att planera för skolor, förskolor, mataffärer och fotbollsplaner i närområdet gör att behovet av bensinslukande stålmonster inte blir lika stort.

Fördelen med detta problem är att det är helt och hållet är skapat av människan, vilket betyder att vi också kan lösa det. Hur man bygger staden, och för vem man bygger staden avslöjar mycket om vad man värderar högst. Det man bör prioritera är rimligtvis människor, inte stålklumpar på hjul.