Tunnelprojektet drar igång: "Det blir stökigt, men håll ut!"

Från 29 augusti kommer du inte längre kunna parkera på den södra delen av Österplans parkering. Då ger den i stället plats för byggmaskiner inför höstens byggprojekt av tunnlar under järnvägen vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan.

Lindallén på Österplan är mycket skyddsvärd och ska bevaras, enligt Sebastian Häger.

Lindallén på Österplan är mycket skyddsvärd och ska bevaras, enligt Sebastian Häger.

Foto: Jeanina Santiago

Uppsala2024-07-10 05:00

Nyheten i korthet

  • Från den 29 augusti kommer södra delen av Österplans parkering i Uppsala att ge plats åt byggmaskiner inför ett tunnelprojekt vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan, vilket resulterar i att cirka 120 parkeringsplatser försvinner.
  • Tunnelprojektet, som planeras vara slutfört 2027, är en del av en större ombyggnad som inkluderar byggandet av järnvägsbroar och ett nytt vändspår, samt utvecklingen av en ny park med gräsytor, gång- och cykelvägar och en lekplats.
  • Projektledaren Sebastian Häger betonar att tunnelprojektet är nödvändigt för att förbättra säkerheten vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan.

Den 2 september börjar Trafikverkets entreprenör Infrakraft placera ut byggmaskiner och utrustning på platsen, enligt Sebastian Häger, projektledare i Uppsala kommun. Cirka 120 parkeringsplatser försvinner då permanent.

– Ytan kommer att användas under hela byggtiden för bland annat byggmaskiner och upplag av material, säger Sebastian Häger. 

Efter att arbetet med tunnlarna är klart blir uppställningsytan till en ny park – med gräsytor, gång- och cykelvägar samt en lekplats.

 – När allt är klart kommer Österplan bli ett viktigt grönt tillskott till en del av staden som i dag saknar grönytor sett till hur många som bor och verkar i området. 

undefined
Lindallén på Österplan är mycket skyddsvärd och ska bevaras, enligt Sebastian Häger.

Den allé med stora lindar som finns på Österplan beskriver Sebastian Häger som skyddsvärda, därför kommer de att skyddas från avverkning. Man kommer också att plantera nya träd. Hur marken i norra delen av Österplan ska användas är inte klart utan utreds av kommunen.

undefined
Så kommer Österplan vid St Persgatan att se ut
undefined
Så kommer tunneln att se ut vid St Olofsgatan. Man kommer bygga flera nya gång- och cykelvägar samt nya cykelbroar i området.
undefined
Så kommer tunneln att se ut vid St Olofsgatan.

I december 2024 stängs korsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan helt för all trafik. 

– Det kommer bli stökigt. Vi försöker göra vårt bästa för att göra det så smidigt som möjligt, men håll ut. Det kommer bli jättebra när det är klart, säger Sebastian Häger.

undefined
"Sankt Olofsgatan är den näst farligaste plankorsningen i landet, och Sankt Persgatan är nummer sex", säger Sebastian Häger.

Bygget av järnvägsbroarna och ett nytt vändspår beräknas vara klart hösten 2025. Därefter inleds arbetet med att bygga tunnlarna och gatorna – efter att den nya järnvägssträckan tas i bruk.

– Tunneln under S:t Olofsgatan kommer att ha en design som liknar tunneln under spåren längs Strandbodgatan vid centralstationen. Gång- och cykelvägarna kommer att vara upphöjda över biltrafiken.  

undefined
Grön yta vid tunneln under spåren längs Strandbodgatan.

En anledning till ombyggnationen är att plankorsningarna vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan bedöms vara osäkra. 

– Att fordon fastnar på spåren samt människor som går på spåren, är vanligt förekommande.

undefined
Bommarna är nere stora delar av dagen på grund av den intensiva tågtrafiken. Fordon, cyklister och fotgängare måste vänta länge vid korsningarna. Detta ökar risken för att någon försöker korsa trots att bommarna är nere.

Det är också problem med de långa väntetiderna.

– Bommarna är nere stora delar av dagen på grund av den intensiva tågtrafiken. Fordon, cyklister och fotgängare måste vänta länge vid korsningarna. Detta ökar risken för att någon försöker korsa trots att bommarna är nere, säger Sebastian Häger. 

Tunnelprojektet beräknas vara slutfört 2027.                           

undefined
Sebastian Häger står mellan alléerna på södra Österplan där parken i framtiden ska utvecklas.
På gång

Södra delen av Österplan stänger permanent den 29 augusti.

Entreprenören Infrakraft kommer börja etablera sig på ytan den 2 september.

Under hösten 2024 sker förberedande arbeten, bland annat ledningsomläggningar och justering av infarter.

I december 2024 stänger båda korsningarna samtidigt för all trafik över spåren, vilket innebär trafikomledningar till närliggande gator.

Under 2025 fokuseras arbetet till spårområdet.  

Besiktningar av byggnader som är i behov av det sker löpande. 

Källa: Sebastian Häger, projektledare, Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!