Den 2 september börjar Trafikverkets entreprenör Infrakraft placera ut byggmaskiner och utrustning på platsen, enligt Sebastian Häger, projektledare i Uppsala kommun. Cirka 120 parkeringsplatser försvinner då permanent.
– Ytan kommer att användas under hela byggtiden för bland annat byggmaskiner och upplag av material, säger Sebastian Häger.
Efter att arbetet med tunnlarna är klart blir uppställningsytan till en ny park – med gräsytor, gång- och cykelvägar samt en lekplats.
– När allt är klart kommer Österplan bli ett viktigt grönt tillskott till en del av staden som i dag saknar grönytor sett till hur många som bor och verkar i området.
Den allé med stora lindar som finns på Österplan beskriver Sebastian Häger som skyddsvärda, därför kommer de att skyddas från avverkning. Man kommer också att plantera nya träd. Hur marken i norra delen av Österplan ska användas är inte klart utan utreds av kommunen.
I december 2024 stängs korsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan helt för all trafik.
– Det kommer bli stökigt. Vi försöker göra vårt bästa för att göra det så smidigt som möjligt, men håll ut. Det kommer bli jättebra när det är klart, säger Sebastian Häger.
Bygget av järnvägsbroarna och ett nytt vändspår beräknas vara klart hösten 2025. Därefter inleds arbetet med att bygga tunnlarna och gatorna – efter att den nya järnvägssträckan tas i bruk.
– Tunneln under S:t Olofsgatan kommer att ha en design som liknar tunneln under spåren längs Strandbodgatan vid centralstationen. Gång- och cykelvägarna kommer att vara upphöjda över biltrafiken.
En anledning till ombyggnationen är att plankorsningarna vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan bedöms vara osäkra.
– Att fordon fastnar på spåren samt människor som går på spåren, är vanligt förekommande.
Det är också problem med de långa väntetiderna.
– Bommarna är nere stora delar av dagen på grund av den intensiva tågtrafiken. Fordon, cyklister och fotgängare måste vänta länge vid korsningarna. Detta ökar risken för att någon försöker korsa trots att bommarna är nere, säger Sebastian Häger.
Tunnelprojektet beräknas vara slutfört 2027.