Uppsala ansvarig för dÄliga arbetsförhÄllanden

Taxichaufförernas svÄra situation vittnar om problemet med mÄnga kommunala upphandlingar.

LÀget för taxichaufförerna som kommunen anlitar borde stÀmma till eftertanke.

LÀget för taxichaufförerna som kommunen anlitar borde stÀmma till eftertanke.

Foto: Filippa Kindblom

Ledare2024-05-14 20:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Som man frĂ„gar fĂ„r man svar heter det ju. Och som man upphandlar fĂ„r man service – och arbetsförhĂ„llanden. Det senare borde en sĂ„ stor kommun som Uppsala, som Ă„rligen upphandlar tjĂ€nster för mycket stora belopp, förstĂ„.

Men tyvÀrr gÄr tjÀnstemÀnnen som konstruerar upphandlingsunderlagen, och politikerna som godkÀnner dem, stÀndigt i samma fÀlla.

UNT:s granskning av situationen för taxichaufförer som tar körningar för Uppsala kommun (14/5) visar plÄgsamt tydligt vad som hÀnder nÀr man siktar fel med upphandlingen.

Taxichaufförerna som intervjuats vittnar om pressade scheman och dÄliga arbetsförhÄllanden:

”Vi hinner inte gĂ„ pĂ„ toa. Det kĂ€nns som att de pĂ„ Trafikcentralen tror att vi Ă€r slavar.”

”Varje Ă„r blir det tĂ€tare i schemat och man fĂ„r mindre betalt.”

Förutom att lönen uppges vara lÄg och arbetsveckan lÄng, riskerar förarna dessutom att belÀggas med viten om tjÀnsterna inte utförs som de ska. Formellt Àr det taxibolagen som Àr anslutna till taxiavtalet som vitesbelÀggs av kommunen, men om nÄgot av bolagen anser att det Àr underleverantören som orsakat problemen, skickas betalningsskyldigheten dit.

Kommunen hÀnvisar problemen med arbetsmiljö till de fem bolag som har avtal med kommunen om fÀrdtjÀnst och skolskjuts. Dessa bolag anlitar i sin tur underleverantörer, som i mÄnga fall bara bestÄr av en enda taxibil.

SĂ„ enkelt Ă€r det dock inte. Kommunens skuld för arbetsförhĂ„llandena Ă€r minst lika stor som bolagen som deltagit i upphandlingen och anslutit sig till avtalet. I avtalet slĂ„s dels fast att man ska anvĂ€nda sig av ”takpriser” för att hĂ„lla nere kostnaderna, dels att tilldelning av körningar och omrĂ„den ”sker efter lĂ€gsta pris”.

NĂ€r man sĂ„ tydligt anger att pris ska vara avgörande blir det ofelbart sĂ„ hĂ€r. De företag som kan erbjuda ”lĂ€gsta pris” gör det pĂ„ bekostnad av arbetsförhĂ„llandena, för hur ska annars priserna kunna pressas.

RÀtt hanterade kan offentliga upphandlingar vara ett sÀtt att erbjuda kommuninvÄnarna tjÀnster av högre kvalitet. TyvÀrr anvÀndas de i stÀllet, med vÄra folkvaldas goda minne, allt som oftast för att kunna köpa en tjÀnst sÄ billigt som möjligt. Det gÀller Àven om det Àr uppenbart redan nÀr upphandlingsunderlaget presenteras att ersÀttningsnivÄerna Àr omöjliga att kombinera med rimliga arbetsförhÄllanden och, i förlÀngningen, vÀl utförda tjÀnster.

För om det Àr för bra för att vara sant, Àr det tyvÀrr ofta det. Och de som fÄr betala priset för slarviga upphandlingar Àr de som ges ett omöjligt uppdrag. Som till exempel taxichaufförerna som kör Ät Uppsala kommun.