Låt inte stökiga elever sabotera för alla andra

Lärare ska inte behöva hantera stökiga tonårsgäng på egen hand.


Stökiga elever kan inte tillåtas förstöra för andra elever och skolpersonal.

Stökiga elever kan inte tillåtas förstöra för andra elever och skolpersonal.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Ledare2024-05-08 06:11
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Matematik- och NO-läraren John Chilleen på Eriksbergsskolan berättar för UNT (7/5) om den maktlöshet han känner inför stökiga elever som sparkat hårt på klassdörren, försökt tränga sig in och skapat allmänt kaos. I matsalen på högstadieskolan, för ungefär ett halvår sedan, blåste en elev så högt i en visselpipa i hans öra att hans tinnitus förvärrades. Han måste numera ha öronproppar när han jobbar. Elever som UNT talar med bekräftar att det är stökigt, att det stör och skapar rädsla.

Hur skolor ska hantera elever som förstör kan diskuteras. Flera Uppsalaskolor vittnar till exempel om att övervakningskameror hjälper. Som enskild lärare ska man åtminstone inte behöva hantera stökiga tonårsgäng på egen hand. 

Enligt Sveriges Lärare har sex av tio lärare det senaste året upplevt våld eller hot om våld, och deras undersökning är bara en i raden av mätningar som tyder på betydande problem. 

I fjol kom skribenten och tidigare skolrektorn Vesna Prekopic ut med boken ”Brottsplats: Skolan” för att uppmärksamma faran med att våldsamma och hotfulla elever tillåts styra och ställa i skolor. Inför varje kapitel i boken kan man läsa utdrag av anmälningar till Arbetsmiljöverket. I dessa anmälningar beskrivs hur lärare och personal blivit skallade och tappat tänder, slagna, sparkade, bitna, spottade på. Dessutom vittnar flera om att skolledningar inte har skyddat och backat upp dem. Vesna Prekopic, som själv utsattes som rektor, konstaterar i boken att ”Tragiskt nog är det inte bara jag som blivit spottad på och hotad till livet. Vi är många.” 

Nyligen uppmärksammade UNT att en akutskola öppnats i Sigtuna (21/4), och även Östhammars kommun ser över möjligheten att starta en. Tanken är att våldsamma elever tillfälligt ska kunna placeras på dessa skolor. Under tiden på akutskola hoppas man kunna bryta elevers "normbrytande beteenden".

Det kanske inte är lika roligt att sparka på klassrumsdörrar och blåsa i visselpipa i en lärares öra om man inte har kompisarna som skrattar och hejar på i närheten. Men lika viktigt som det är att ge stöd och hjälp åt stökiga elever, så att de hamnar på rätt bana, är det att säkerställa tryggheten för skötsamma elever och skolpersonal. Klassrummet är elevers undervisningsplats och lärares arbetsplats, det är varken en cirkus eller en brottsplats.

Att situationen har tillåtits förvärras på så många skolor är ett misslyckande, ett svek mot alla drabbade.