Dags sÀtta ned foten och bygga klart vÀg 288

HÄrdsatsande Norduppland förtjÀnar en rimlig infrastruktur.

Den nya vÀg 288 kommer inte att passera samhÀllet Hökhuvud norr om Gimo.

Den nya vÀg 288 kommer inte att passera samhÀllet Hökhuvud norr om Gimo.

Foto: Ingela Söderman

Ledare2024-03-01 15:30
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Ett oavslutat bygge ger en mĂ€ngd olika intryck till besökaren. De som bor hĂ€r kanske inte vet riktigt vad de vill? Är det bara obeslutsamhet eller Ă€r det förmĂ„gan som saknas? Men Norduppland Ă€r tvĂ€rtom en viktig del av framtidens gröna energi- och industrikluster (enligt Handelskammaren) dĂ€r 50 miljarder kronor ska investeras fram till 2035. Bland annat dĂ€rför ska ocksĂ„ vĂ€g 288 byggas klar.

Turerna kring vĂ€gen frĂ„n Uppsala till Östhammar har varit mĂ„nga. Etapperna med modern mötesfri vĂ€g har Ă€ndĂ„ lagts efter varandra de senaste 15 Ă„ren, till Hov, vidare till Alunda och Gimo. Sedan tog det kanske stopp? De sista knappa 1,5 milen till Börstil vid Östhammar har stötts och blötts. Kommunpolitiker har backat, maktskiftet i regionen oroar samtidigt som projektet fördyrats till kanske drygt 800 miljoner kronor.

SjÀlvklart kommer det att bli dyrare Àn de 550 miljoner som berÀknats efter 2019 Ärs priser. Sedan regionens beslut om finansiering för tvÄ Är sedan (UNT 17/3 2022) har ocksÄ förutsÀttningarna förÀndrats med inflationen och krisen i byggbranschen. Enbart förÀndringen av konsumentprisindex under fem Är gör att priset nu Àr uppe i 680 miljoner kronor och byggstarten Àr planerad till 2028.

Investeringarna i Östhammar som berörs av 288:an Ă€r framför allt byggandet av djupförvaret och det nya mellanlagret SFR vid Forsmark, för totalt 17 miljarder kronor. Sedan undersöker SAS, Vattenfall, Shell och Lanza Tech möjligheterna att etablera en storskalig produktionsanlĂ€ggning för syntetiskt flygbrĂ€nsle vid Forsmark. Indirekt pĂ„verkar ocksĂ„ nyöppningen av Dannemora gruva med hundratals nyanstĂ€llningar.

Nya arbetstillfÀllen skapar ringar pÄ vattnet med fler bostÀder, service och nya smÄföretag. Om tillfÀllet ska tas till vara mÄste det finnas rimliga pendlarmöjligheter samt affÀrsmöjligheter tack vare nÀrheten till Uppsala, Arlanda och Stockholm. NÀringslivets satsningar Àr intimt förknippade med att det offentliga, stat, region och kommuner gör sitt för att underlÀtta.

Det Ă€r lĂ€tt att sĂ€ga nej till investeringar, att backa och vĂ€nta tills ”lĂ€get har ljusnat”. VĂ€lfĂ€rden ska ju ha sitt och vĂ„rdkrisen förskrĂ€cker. Prisbilden Ă€r verkligen brutal och offentliga byggen blir ju alltid sĂ„ mycket dyrare.

TvĂ„ saker bara: För det första blir det inte billigare av att vĂ€nta. Och för det andra Ă€r det lyckade etableringar och jobb som kommer att ge friska skattepengar pĂ„ 2030-talet. Det handlar som sagt om intrycket av Östhammar och hela regionen. DĂ€rför ska man ocksĂ„ avsluta det som pĂ„börjats och bygga klart den nya och moderna vĂ€g 288.