Ett snöoväder ställde till det, igen. Många satt ännu fast i köer på onsdagen efter en trafikolycka utanför Jönköping vid 17-tiden på tisdagen, som följdes av fler olyckor. Människor fick övernatta i sina fordon och när graderna sjönk ytterligare under natten ställde även isbildningen till det.
Att myndigheter som Trafikverket behöver bli bättre på krishantering visade sig tydligt i den händelseutredning om snökaoset, på E22 i Skåne i vintras, som presenterades i förra veckan. Senfärdighet, byråkratiska hinder, dålig kommunikation och otydlig styrning gjorde att situationen blev värre än vad den hade behövt bli. Ännu en gång blottades brister hos svenska myndigheter, och här måste lärdomar dras. Nästa gång kan det vara något allvarligare än ett tillfälligt väder- och trafikkaos som måste hanteras.
Som Johan Rudström påpekade här på ledarsidan i vintras är det dock inte enbart statens fel att folk fastnar i snödrivor (18/1). Man får räkna med att snö, drivbildning och blåst kan ställa till det. Som trafikant har man ett ansvar att hålla utkik efter varningar och prognoser.
För snöovädret som drog in över Svealand och Götaland på tisdagen var både en gul och orange varning utfärdad. Flera olyckor rapporterades in. Det är därför lätt att instämma när civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M) påpekar att inte "en enda bilist" med sommardäck borde ha gett sig ut på vägarna.
Bohlin twittrade att ”Staten har ett långt och vidsträckt ansvar för att säkerställa den allmänna samfärdseln, ett ansvar som berörda myndigheter nu arbetar hårt för att ta. Det allmänna är dock inte ensam part här." Det finns även ett "mycket omfattande" egenansvar, underströk ministern.
Det är förstås utmärkt att plogbilar och lastbilar jobbade på under natten till onsdagen, att fyrhjulingar körde runt för att dela ut vatten, filtar och annat. "Jag hörde att någon hade fått en energibar som var utgången. Vi får beklaga det, men vi tar vad vi har", berättar räddningsledaren Göran Melin för Aftonbladet (3/4). Om man ges hjälp borde en utgången energibar kanske inte vara det första man klagar på.
Det är naturligtvis omöjligt att alltid planera för kökaos och omfattande olyckor med lastbilar inblandade. Få räknar med att tvingas övernatta i bilen. Men vi kan åtminstone se till att hålla oss uppdaterade om vädret och trafiken, och alltid ha en filt och något att äta i bagageluckan.