Ett oavslutat bygge ger en mängd olika intryck till besökaren. De som bor här kanske inte vet riktigt vad de vill? Är det bara obeslutsamhet eller är det förmågan som saknas? Men Norduppland är tvärtom en viktig del av framtidens gröna energi- och industrikluster (enligt Handelskammaren) där 50 miljarder kronor ska investeras fram till 2035. Bland annat därför ska också väg 288 byggas klar.
Turerna kring vägen från Uppsala till Östhammar har varit många. Etapperna med modern mötesfri väg har ändå lagts efter varandra de senaste 15 åren, till Hov, vidare till Alunda och Gimo. Sedan tog det kanske stopp? De sista knappa 1,5 milen till Börstil vid Östhammar har stötts och blötts. Kommunpolitiker har backat, maktskiftet i regionen oroar samtidigt som projektet fördyrats till kanske drygt 800 miljoner kronor.
Självklart kommer det att bli dyrare än de 550 miljoner som beräknats efter 2019 års priser. Sedan regionens beslut om finansiering för två år sedan (UNT 17/3 2022) har också förutsättningarna förändrats med inflationen och krisen i byggbranschen. Enbart förändringen av konsumentprisindex under fem år gör att priset nu är uppe i 680 miljoner kronor och byggstarten är planerad till 2028.
Investeringarna i Östhammar som berörs av 288:an är framför allt byggandet av djupförvaret och det nya mellanlagret SFR vid Forsmark, för totalt 17 miljarder kronor. Sedan undersöker SAS, Vattenfall, Shell och Lanza Tech möjligheterna att etablera en storskalig produktionsanläggning för syntetiskt flygbränsle vid Forsmark. Indirekt påverkar också nyöppningen av Dannemora gruva med hundratals nyanställningar.
Nya arbetstillfällen skapar ringar på vattnet med fler bostäder, service och nya småföretag. Om tillfället ska tas till vara måste det finnas rimliga pendlarmöjligheter samt affärsmöjligheter tack vare närheten till Uppsala, Arlanda och Stockholm. Näringslivets satsningar är intimt förknippade med att det offentliga, stat, region och kommuner gör sitt för att underlätta.
Det är lätt att säga nej till investeringar, att backa och vänta tills ”läget har ljusnat”. Välfärden ska ju ha sitt och vårdkrisen förskräcker. Prisbilden är verkligen brutal och offentliga byggen blir ju alltid så mycket dyrare.
Två saker bara: För det första blir det inte billigare av att vänta. Och för det andra är det lyckade etableringar och jobb som kommer att ge friska skattepengar på 2030-talet. Det handlar som sagt om intrycket av Östhammar och hela regionen. Därför ska man också avsluta det som påbörjats och bygga klart den nya och moderna väg 288.