Arbetslinjen får aldrig glömmas bort

Valdebatten om bidrag och arbete har hamnat i skymundan - samtidigt som larmen om personalbrist duggar tätt.

Skolbuss, skylt. Vem vill köra bussen, tåget eller servera på restaurangerna?

Skolbuss, skylt. Vem vill köra bussen, tåget eller servera på restaurangerna?

Foto: Lars Eriksson

Ledare2022-09-07 06:21
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Nyligen uppmärksammades problemet med inställda skolbussar. En pappa i Älvkarleby berättade för UNT om den stress familjen drabbas av när man inte kan veta om den enda buss som ska gå - för att ta barnen till skolan - kommer eller inte. Företaget Keolis, som kör UL-bussar i länet, förklarade situationen med "personalbrist" (2/9). 

Ordet dyker upp allt oftare. Även "tågkaoset" förklaras till stor del med "personalbrist". MTR Mälartåg, med ansvar att sköta tågtrafiken i Uppsala län, berättar om svårigheter att rekrytera nya lokförare (SVT, 23/8). Det saknas personal även inom flera andra sektorer. 

När organisationen Företagarna släppte årets "Småföretagsbarometern 2022" för Uppsala län - en enkätundersökning som genomförs tillsammans med Swedbank och Sparbankerna - återkom frågan om personalbrist. Många företagare nämner "brist på lämplig arbetskraft" som ett stort tillväxthinder. 

Trots att nio av tio företag i länet svarade att de vill växa, hade nästan hälften av de tillfrågade företagen tackat nej till ordrar under det senaste året. Det beror, enligt företagen, framför allt på att man inte hinner - och på att man inte lyckas få tag i rätt personal.

Eftersom det är i de små företagen som 4 av 5 nya jobb skapas, gör politiker rätt i att lyssna när de larmar om sådant som svårigheten att få tag i arbetskraft. 

Samtidigt finns det så kallade "utanförskapet" på arbetsmarknaden. Borde inte arbetsföra personer kunna gå från arbetslöshet till lediga jobb? Företag som MTR erbjuder till exempel betald utbildning för blivande lokförare. 

Man kan som enskild ha goda skäl att tacka nej till jobb som bussförare, bärplockare, till jobb inom vården eller restaurang. Om man kan hitta ett jobb man hellre vill ha och kan leva på, vill säga. Men inte för att man inte tycker att ett jobb är fint nog, eller för att man kanske föredrar bidrag.

Timbros vd Benjamin Dousa kom i år ut med boken ”Massintegration”, där han tar upp att många fastnar i ett bidragsberoende som riskerar att gå i arv. En krögare i Malmö citeras i boken: ”De största konkurrenterna är inte andra arbetsplatser utan bidragen. Jag kan inte konkurrera med socialbidrag.” 

Tidigare, inte minst med Fredrik Reinfeldts Nya Moderaterna, var "arbetslinjen" helt central i svenska valrörelser. Kriminaliteten och elpriserna är viktiga frågor. Men det är synd att arbetslinjen helt har hamnat i skymundan - samtidigt som larmen om personalbrist duggar tätt.