Ett flertal föräldrar har hört av sig till UNT för att skolbussar har blivit inställda. En pappa som vill vara anonym, berättar att skolbussen i Marma i Älvkarleby kommun har varit inställd fyra gånger under två veckors tid.
– Vissa barn som står och väntar på att ta bussen är ju sex år och det finns barn som inte pratar svenska som står där och väntar och inte förstår vad som händer. Så får de gå hem och så blev det ingen skola den dagen.
Han har själv en 6-åring och en 7-åring som går i lågstadiet och osäkerheten kring om den enda buss som går ska komma eller inte skapar stor stress i familjen.
– Med förskoleklassbarn jobbar man ju för att de ska bli trygga i en vardag som är helt ny för dem, om bussen inte kommer bygger det in en oro varje morgon.
Enligt det avtal som UL (Upplands lokaltrafik) har med Keolis som kör bussarna i länet är skolbussar prioriterade, så vid personalbrist ska skolbussar och den sista nattbussen prioriteras först.
– Keolis behöver svara på varför de väljer att gå i från prioritetsordningen, säger Maria Hasselgren, presschef på UL.
Keolis hänvisar till att de inställda turerna generellt beror på personalbrist och alldeles för få timanställda att ta hjälp av när ordinarie personal är sjuka eller har semester. På frågan hur det kommer sig att de går i från prioriteringsavtalet svarar kommunikationsdirektören Karin Nilsson Malmén:
– Vi prioriterar i alla lägen barnen och ser otroligt seriöst på de krav som ställs, så att det blivit så här är superolyckligt.
Men kunde ni inte ställt in någon annan tur än just skolbussarna?
– Vi gör allt vi kan för att pussla om i scheman för att undvika att ställa in framför allt skolbussarna. Men i de här fallen har vi inte lyckats lösa situationen.
Bristen på busschaufförer har varit ett återkommande problem för UL. När Keolis tog över driften av bussnätet i somras blev de 600 busschaufförer som då körde bussarna uppsagda och fick söka sina jobb igen. Karin Nilsson Malmén sa då till UNT: "Alla förändringar innebär en risk för att människor som är otåliga flyttar på sig. Den risken måste vi ta för att uppfylla avtalet med UL på bästa sätt."
Hade det funnits anledning att behålla den personalstyrka som då fanns?
– Vi följer våra rekryteringskrav och har anställt den absoluta majoriteten av de förare som arbetade hos den tidigare operatören.