"Komplicerad scenteknik tog överhanden"

Tusentals ÄterlÀmnade biljetter, sura recensioner och en tredjedel av förestÀllningarna instÀllda. Men "Flickan med svavelstickorna" var inte bara elÀnde, enligt Petra Brylander, chef för Uppsala stadsteater.

"Flickan med svavelstickorna" fick snabbt svarta rubriker pÄ grund av negativa recensioner och kritik frÄn förÀldrar till barn i lÄgstadie- och mellanstadieÄldern.

"Flickan med svavelstickorna" fick snabbt svarta rubriker pÄ grund av negativa recensioner och kritik frÄn förÀldrar till barn i lÄgstadie- och mellanstadieÄldern.

Foto: Carl Thorborg

Teater2023-03-08 12:00

Röken frÄn koreografen och regissören Benke Rydmans omdiskuterade nytolkning av H.C. Andersens saga "Flickan med svavelstickorna" har lagt sig. Spelperioden Àr över, scenografin undanplockad och alla i produktionsteamet har gÄtt vidare till andra projekt.

Men vad var det som hĂ€nde egentligen? Tittar man i backspegeln framtrĂ€der en spretig bild: 

PÄ lördagseftermiddagen 11 december 2022 Àr det premiÀr pÄ stora scenen inför en fullsatt salong. Dagen efter börjar recensionerna att trilla in. De visar sig vara övervÀgande negativa. LÀngst gÄr Dagens Nyheters recensent Pia Huss, som kallar förestÀllningen för "snudd pÄ katastrofalt misslyckad".

FrÄn publiken hörs klagomÄl om att pjÀsen inte lÀmpar sig för barn i sjuÄrsÄldern.

PÄ mÄndagen gÄr Petra Brylander ut och berÀttar att den nedre Äldersrekommendationen höjs frÄn 7 till 15 Är. Hon erbjuder ocksÄ alla som köpt biljetter till kommande förestÀllningar att lÀmna tillbaka dem och fÄ pengarna tillbaka.

undefined
Emelie Garbers, Daniel Koivunen, Amelis Riquelme Nicoletti, Lolo Elwin, Ester Boukharta, Shirin Golchin, Bashkim Neziraj, Emelie Falk, Simon Rodriguez och Natalie Sundelin ingick i den totalt elva personer starka ensemblen av dansare och skÄdespelare.

Exakt hur mĂ„nga biljetter det handlar om Ă€r svĂ„rt att fĂ„ besked om. I en intervju med UNT 19 december uppger Petra Brylander att det handlar om "hundratals avbokningar men ocksĂ„ hundratals sĂ„lda biljetter". I ett protokoll frĂ„n ett styrelsemöte samma dag stĂ„r det: "Hittills Ă€r cirka 3 200 biljetter Ă„terlĂ€mnade av cirka 8 000 sĂ„lda, och cirka 700 nya Ă€r sĂ„lda".

Enligt Stadsteaterns eget system annullerades 2 782 biljetter i december. Huruvida den siffran ocksĂ„ omfattar biljetter som Ă„terlĂ€mnats pĂ„ grund av instĂ€llda förestĂ€llningar vet inte Petra Brylander pĂ„ rak arm.

– Det som komplicerar det hela Ă€r att 10 av 28 förestĂ€llningar stĂ€lldes in pĂ„ grund av sjukdom. Det Ă€r extremt olyckligt och mycket ovanligt. Jag har aldrig varit med om nĂ„got liknande tidigare, sĂ€ger hon.

Om man tittar pĂ„ de 18 förestĂ€llningar som Ă€ndĂ„ spelades sĂ„ ser de avrundade siffrorna ut sĂ„ hĂ€r: 4 900 biljetter sĂ„ldes till ordinarie förestĂ€llningar och 2 500 till skolförestĂ€llningar.

Det betyder totalt 7 400 biljetter, en belĂ€ggning pĂ„ drygt 80 procent. LĂ„ngt ifrĂ„n ett publikfiasko med andra ord.

undefined
Klara Lans ingick i ensemblen.

NÀr det gÀller kritiken mot att förestÀllningen inte blev tillrÀckligt barnanpassad har Petra Brylander full förstÄelse för att mÄnga tyckte sÄ.

– Det var för mörkt och delvis otĂ€ckt, för högt ljud och svĂ„rt att hĂ€nga med för de yngsta. Vi iscensatte ju ingen traditionell berĂ€ttelse, utan tanken var att berĂ€tta mer abstrakt med fokus pĂ„ rörelse och dans. Men gestaltningen av temat ensamhet fungerade inte för de minsta barnen, sĂ€ger hon.

Petra Brylander tror att de negativa recensionerna till stor del har sin grund i att ÄldersgrÀnsen sattes fel.

– SjĂ€lva produktionen hade ett stort konstnĂ€rligt vĂ€rde, men den passade inte för den yngsta mĂ„lgruppen. Jag blir vĂ€ldigt olycklig om det framstĂ€lls som att jag slĂ€ppt upp nĂ„got jag inte tycker Ă€r bra, för jag tycker verkligen att "Flickan med svavelstickorna" var bra, intressant och berörande.

undefined
Koreografen och regissören Benke Rydman ville göra "Flickan med svavelstickorna" pÄ ett nytt sÀtt.

Vems Àr ansvaret för att Äldersrekommendationen blev sÄ fel? Att höja frÄn Ärskurs 1 till Ärskurs 9 kÀnns som ett stort steg.

– Å ena sidan ligger det pĂ„ Benke Rydman som utförare av verket, men ytterst Ă€r förstĂ„s ansvaret mitt som teaterchef.

Med facit i hand kan Petra Brylander kÀnna att Äldersanpassningen tyvÀrr hamnade i skymundan under processen. Att det blev sÄ berodde, enligt henne, frÀmst pÄ att scenografin och tekniken kom att ta sÄ stor plats i det konstnÀrliga arbetet.

– Benke hade en stor vision kring det visuella, men de tekniska lösningarna blev sĂ„ pass komplicerade att ett stort fokus lades pĂ„ att fĂ„ dem att fungera. Det gjorde att referensgruppmöten stĂ€lldes in för att vi skulle arbeta med konceptet.

Hon Àr idag sjÀlvkritisk pÄ den punkten. Delar av förestÀllningen spelades visserligen upp för provpublik, vilket ledde till att ljus och ljus justerades liksom gestaltningen pÄ scen och skÄdespelarnas publikkontakt.

– Med facit i hand skulle vi ha tagit in referenspublik i ett tidigare skede av processen. Det betyder inte att en referenspubliks Ă„sikter blir avgörande, men det gör att vi kan hitta nycklar i hur vi ska kommunicera.

Samtidigt har Petra Brylander under hela spelperioden fĂ„tt mejl som visar hur olika barn kan uppfatta en scenförestĂ€llning. MĂ„nga av de förĂ€ldrar som hört av sig har varit kritiska, medan andra vittnar om hur deras barn varit hĂ€nförda av förestĂ€llningen.   

Nytolkning av sagan

Uppsala stadsteaters nytolkning av H.C. Anderssons klassiska saga "Flickan med svavelstickorna" utgick frÄn intervjuer med Uppsalabor i olika Äldrar pÄ temat ensamhet. Bakom intervjuerna stod radiojournalisten Ylva MÄrtens.

UtifrÄn grundmaterialet byggde koreografen och regissören Benke Rydman en mer tematisk Àn berÀttande förestÀllning med mycket dans och musik.

Efter genrep och premiÀr höjdes den nedre Äldersrekommendationen frÄn 7 till 15 Är.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!