Röken frÄn koreografen och regissören Benke Rydmans omdiskuterade nytolkning av H.C. Andersens saga "Flickan med svavelstickorna" har lagt sig. Spelperioden Àr över, scenografin undanplockad och alla i produktionsteamet har gÄtt vidare till andra projekt.
Men vad var det som hÀnde egentligen? Tittar man i backspegeln framtrÀder en spretig bild:
PÄ lördagseftermiddagen 11 december 2022 Àr det premiÀr pÄ stora scenen inför en fullsatt salong. Dagen efter börjar recensionerna att trilla in. De visar sig vara övervÀgande negativa. LÀngst gÄr Dagens Nyheters recensent Pia Huss, som kallar förestÀllningen för "snudd pÄ katastrofalt misslyckad".
FrÄn publiken hörs klagomÄl om att pjÀsen inte lÀmpar sig för barn i sjuÄrsÄldern.
PÄ mÄndagen gÄr Petra Brylander ut och berÀttar att den nedre Äldersrekommendationen höjs frÄn 7 till 15 Är. Hon erbjuder ocksÄ alla som köpt biljetter till kommande förestÀllningar att lÀmna tillbaka dem och fÄ pengarna tillbaka.
Exakt hur mÄnga biljetter det handlar om Àr svÄrt att fÄ besked om. I en intervju med UNT 19 december uppger Petra Brylander att det handlar om "hundratals avbokningar men ocksÄ hundratals sÄlda biljetter". I ett protokoll frÄn ett styrelsemöte samma dag stÄr det: "Hittills Àr cirka 3 200 biljetter ÄterlÀmnade av cirka 8 000 sÄlda, och cirka 700 nya Àr sÄlda".
Enligt Stadsteaterns eget system annullerades 2 782 biljetter i december. Huruvida den siffran ocksÄ omfattar biljetter som ÄterlÀmnats pÄ grund av instÀllda förestÀllningar vet inte Petra Brylander pÄ rak arm.
â Det som komplicerar det hela Ă€r att 10 av 28 förestĂ€llningar stĂ€lldes in pĂ„ grund av sjukdom. Det Ă€r extremt olyckligt och mycket ovanligt. Jag har aldrig varit med om nĂ„got liknande tidigare, sĂ€ger hon.
Om man tittar pÄ de 18 förestÀllningar som ÀndÄ spelades sÄ ser de avrundade siffrorna ut sÄ hÀr: 4 900 biljetter sÄldes till ordinarie förestÀllningar och 2 500 till skolförestÀllningar.
Det betyder totalt 7 400 biljetter, en belÀggning pÄ drygt 80 procent. LÄngt ifrÄn ett publikfiasko med andra ord.
NÀr det gÀller kritiken mot att förestÀllningen inte blev tillrÀckligt barnanpassad har Petra Brylander full förstÄelse för att mÄnga tyckte sÄ.
â Det var för mörkt och delvis otĂ€ckt, för högt ljud och svĂ„rt att hĂ€nga med för de yngsta. Vi iscensatte ju ingen traditionell berĂ€ttelse, utan tanken var att berĂ€tta mer abstrakt med fokus pĂ„ rörelse och dans. Men gestaltningen av temat ensamhet fungerade inte för de minsta barnen, sĂ€ger hon.
Petra Brylander tror att de negativa recensionerna till stor del har sin grund i att ÄldersgrÀnsen sattes fel.
â SjĂ€lva produktionen hade ett stort konstnĂ€rligt vĂ€rde, men den passade inte för den yngsta mĂ„lgruppen. Jag blir vĂ€ldigt olycklig om det framstĂ€lls som att jag slĂ€ppt upp nĂ„got jag inte tycker Ă€r bra, för jag tycker verkligen att "Flickan med svavelstickorna" var bra, intressant och berörande.
Vems Àr ansvaret för att Äldersrekommendationen blev sÄ fel? Att höja frÄn Ärskurs 1 till Ärskurs 9 kÀnns som ett stort steg.
â Ă ena sidan ligger det pĂ„ Benke Rydman som utförare av verket, men ytterst Ă€r förstĂ„s ansvaret mitt som teaterchef.
Med facit i hand kan Petra Brylander kÀnna att Äldersanpassningen tyvÀrr hamnade i skymundan under processen. Att det blev sÄ berodde, enligt henne, frÀmst pÄ att scenografin och tekniken kom att ta sÄ stor plats i det konstnÀrliga arbetet.
â Benke hade en stor vision kring det visuella, men de tekniska lösningarna blev sĂ„ pass komplicerade att ett stort fokus lades pĂ„ att fĂ„ dem att fungera. Det gjorde att referensgruppmöten stĂ€lldes in för att vi skulle arbeta med konceptet.
Hon Àr idag sjÀlvkritisk pÄ den punkten. Delar av förestÀllningen spelades visserligen upp för provpublik, vilket ledde till att ljus och ljus justerades liksom gestaltningen pÄ scen och skÄdespelarnas publikkontakt.
â Med facit i hand skulle vi ha tagit in referenspublik i ett tidigare skede av processen. Det betyder inte att en referenspubliks Ă„sikter blir avgörande, men det gör att vi kan hitta nycklar i hur vi ska kommunicera.
Samtidigt har Petra Brylander under hela spelperioden fÄtt mejl som visar hur olika barn kan uppfatta en scenförestÀllning. MÄnga av de förÀldrar som hört av sig har varit kritiska, medan andra vittnar om hur deras barn varit hÀnförda av förestÀllningen.