Katja Sliwinski tog över som tf chef för Reginateatern när Olle Starlander sade upp sig våren 2023. Någon ny permanent chef har inte rekryterats eftersom Regina väntas bli en del av Uppsala stadsteater.
Enligt det utredningsförslag som presenterades i december ska övergången ske 1 juli. I förslaget framgår att Reginateatern blir en gästspelsscen under Uppsala stadsteater och inte får någon egen platschef.
Om det verkligen blir så redan vid halvårsskiftet är dock oklart. Dels ska ett antal beslut fattas i olika instanser, dels håller Uppsala stadsteater på att rekrytera en ny vd efter Petra Brylander. Hon eller han vill säkerligen ha ett ord med i laget.
– Ja, så är det. Vi befinner oss i något slags limbo när det gäller framtiden. Men under våren kör vi på som vanligt, säger Katja Sliwinski.
Hon håller med om att vårprogrammet bär det som blivit Reginateaterns signum. Här ryms precis en bred palett av olika sorters scenkonst, kryddat med musik, dans, poesi, föredrag med mera.
Katja Sliwinski är ändå tydlig med att hon och medarbetarna prioriterat vissa teman.
– Min ambition har varit att få in mer teater på Regina. Det är ju det jag kan bäst och något som jag också tror att det finns en efterfrågan på. Det blir färre rena konserter. Där tänker jag att det finns många andra scener i stan. Samtidigt blir det en hel del musik även i vår, fast mer i föreställningsform, säger Sliwinski.
Hon tycker att Reginas intima scen är perfekt för gästspel i det lite mindre formatet. Gärna föreställningar från regionteatrar runt om i landet eller pjäser från små teatrar i Stockholm.
Bland gästspelen framhåller Katja Sliwinski bland annat "Dödsdansen" med Marie Göranzon och Gunilla Nyroos i rollerna (16 mars). Den är dock redan slutsåld. "Handbok för husmödrar" (19 april) är en annan pärla, enligt Sliwinski.
– Eller varför inte Lindy Larssons "Tchandala – tattaren" som bygger på August Strindbergs novell. Den får man inte missa (14 maj).
Den föreställningen är en del av "Queera Regina", ett tema med ett halvdussin föreställningar under terminen.
Att Reginateatern har ett gott rykte i branschen fick man ett kvitto på så sent som för ett par veckor sedan. Då hyrde ståupparen Henrik Schyffert in sig en ledig torsdagskväll för att genrepa inför den turné han nu är ute på.
– Den kvällen var verkligen inte min förtjänst, men Reginateatern har via bland andra producenten Maria Nilsson goda kontakter med de stora produktionsbolagen i Stockholm. Att få hit en sån som Henrik Schyffert är verkligen win-win, säger Katja Sliwinski.
Internationella gästspel är ytterligare ett tema och något som hon gärna hade sett ännu mer av.
– Det är något som saknas i Uppsala. Internationella musiker, både smala och välkända, kommer till stan. Detsamma gäller danskonsten. Men utländska teatergrupper har vi sällan här. Det tycker jag är synd.
Katja Sliwinski slår ett extra slag för "Casting off" från Australien. Det är en föreställning som inte låter sig genrebestämmas, berättar hon. Klart är att den innehåller en hel del akrobatik och kretsar kring synen på kvinnors åldrande. "Casting off" har fått lysande recensioner och belönats med utmärkelser på internationella festivaler. Föreställningen på Reginateatern (10 februari) är den enda i Sverige.