– Det är ett rekordår, absolut. Vi har haft otroligt många besökare och sålt väldigt många biljetter. Men det som är mest fantastiskt är att människor vill gå på teater, säger Petra Brylander, vd och chef för Uppsala stadsteater.
Den slutgiltiga summeringen görs först i januari, men med en knapp vecka kvar av året räknar stadsteatern med att ha fått in cirka 16,7 miljoner i biljettintäkter under 2023. Antalet besökare beräknas till omkring 80 000. Siffrorna kan jämföras med 2019, året före pandemin, som var ett mycket bra år enligt Brylander. Då låg biljettintäkterna på 12,3 miljoner kronor och antalet besökare var 76 000. Åren däremellan, 2020–2022, är inte jämförbara med årets siffror på grund av pandemin.
Under året har stadsteatern erbjudit flera nyskrivna föreställningar som familjeföreställningen "Johanna" skriven av författaren Danny Wattin och skådespelaren Aksel Morisse och "Olofolof" en kabaré om Olof Rudbeck av Hans Marklund och Anders Lundin. Biljetterna till "9 to 5" och "Tysk höst" sålde slut redan före premiären och är därmed bland de mest besökta föreställningarna tillsammans med "De förlorade hjältarnas land".
– Vårt uppdrag är att skapa scenkonst för publiken, då ska inte biljetterna ta slut helt. Därför tar vi upp "Tysk höst" igen och vi tittar på att ta upp "9 to 5" också men det är mycket pyssel med den, vi får se, säger teaterchefen.
Även fribiljetterna till sommarens föreställningar i teatertältet i Gottsunda tog slut. Nästa säsong planeras därför två föreställningar per dag så att fler kan se den.
Vad var det ni gjorde så rätt i år?
– Min idé om hur man ska driva en teater handlar om förtroende, konstnärligt mod och att alla, både de som arbetar här och besökarna, ska ha en känsla av att det vi gör är viktigt och betyder någonting. När man uppnår en känsla av att det vi gör, gör vi med hjärta och kvalitet och att vi tror gott om publiken, då blir det bra. Så fort du blir ängslig och tänker: "jag vill inte göra det här men det här vill folk se" då är det kört, för det känns i luften, säger Petra Brylander.
Har du något tips till din efterträdare?
– Alla måste sätta sin prägel som konstnärlig ledare. Men att aldrig underskatta publiken och ha en dialog med besökarna, det tror jag är viktigt, och att ha en bredd i utbudet, säger Brylander som alltså lämnar Uppsala för Malmö nästa år.