Varför slutar du och varför just nu?
– Mitt förordnande som teaterchef går ut 2025 och ska omförhandlas till våren. Jag har varit här i nio år och för mig är det jätteviktigt att jag har en hög ambition med allt vi gör, att jag har gott om energi och konstnärlig utvecklingskraft. Nu har jag det till hundra procent men när Malmö hörde av sig till mig och frågade om jag var intresserad av att träffa dem, började jag reflektera. Jag tänkte att det är aldrig bra läge att lämna, jag trivs så bra i Uppsala och det går så bra nu efter pandemin. Men så tänkte jag: varför inte?
Inga schismer som föranlett din avgång?
– Inga.
Skulle du berätta om dem för UNT om det fanns några?
– Ehh, det vet jag inte, men det finns inga. Under dessa år har det inte varit så starka konflikter att jag skulle ha slutat av den anledningen.
Ni har fått signaler från ägaren (Uppsala kommun) att det väntar tuffa tider. Har det bidragit till ditt beslut att lämna nu?
– Nej. Uppsala kommun månar om sin verksamhet här med stort engagemang, Uppsala är en kulturstad.
Är det något du hade velat göra under din tid som vd för Uppsala stadsteater men inte hunnit?
– Det finns vissa internationella samarbeten som stått på paus. Samarbeten med intressanta regissörer, med teatrar, kontakter och relationer som jag har jobbat upp. Jag hade också velat fortsätta att utveckla barn- och ungdomsverksamheten vidare.
Vilken har varit den värsta stormen under din tid?
– Pandemin. Det var så fruktansvärt jobbigt. Det var en så total chock att jag började tappa håret. Vi fick betala tillbaka 4,5 miljon kronor i sålda biljetter. Och oron, alla medarbetares oro. Rent föreställningsmässigt var det "Flickan med svavelstickorna". Det blev en produktion som var kontroversiell på olika sätt.
Vad är du mest stolt över under din tid som chef?
– Jag är jättestolt över "Bra där! – En hiphophistoria" när vi plockade upp en del av Uppsalas berättelse, våra musikteaterproduktioner, den höga nivån på teatern och alla dedikerade medarbetare, arkitektpriset Guldstolen för foajén, och publiken! Jag kommer sakna publiken otroligt mycket.
En specifik pjäs du minns?
– Min första säsong då vi gjorde "Carmen". Det var då jag skulle visa att jag platsar här. Den var on the edge, brutal, svart och brötig. Jag hade hittat hem.
Vad kommer du sakna mest med Uppsala?
– Människorna, alla mina kollegor i kommunen, alla jag lärt känna och träffat dagligdags. Men vår dotter pluggar här så jag kommer tillbaka till stan. Jag ska spöka här på teatern och städa i foajén, rätta till stolarna och sånt.
Flyttar din man Dennis Sandin med?
– Ja. Han är frilansare så han regisserar faktiskt på Malmö stadsteater just nu. Han har även en produktion planerad med teaterkompaniet Ad hoc här i Uppsala till sommaren.
När flyttar ni till Malmö?
– Någon gång i sommar. Jag börjar jobba där innan jag flyttar dit. Jag har mina bröder i Malmö så jag kan bo där och vi har ett hus på Österlen.
Vad är det första du tar tag i på Malmö stadsteater?
– Att se hur läget är, vilka framtidsplanerna är och att inventera hur kulturlandskapet ser ut. Jag har inte jobbat där på åtta år.
Vilken pjäs tänker du på att du absolut vill sätta upp i Malmö?
– Kanske någon pjäs som är skriven för Uppsala stadsteater, att ta med den till Malmö.