På försommaren meddelade Musik i Uppland att spetsensemblen Uppsala kammarsolister läggs ned på grund av den hårt ansträngda ekonomin. Den åtgärden får också återverkningar på kammarorkestern. Tidigare har nämligen kammarsolisternas fast anställda violinister fungerat som konsertmästare/stämledare i orkestern.
– Det är en viktig position. Konsertmästaren ska fungera som dirigentens förlängda arm. Hittills har vi haft kontinuitet på den posten och det är förstås att föredra. Men nu är läget som det är och vi kommer att använda oss av frilansande musiker, säger Mona Gunnarsson.
Hon tror att det kommande spelåret blir en period då orkestern får prova sig fram för att hitta nya arbetsformer – nu när de tidigare konsertmästarna, violinisterna Klara Hellgren och Brusk Zanganeh, inte längre finns kvar i huset. Hellgren sade upp sig själv och Zanganeh hör till dem som blev uppsagda.
Vid säsongens första konsert kommer den välmeriterade violinisten Jakub Nowak att fungera som konsertmästare. Det betyder att han får samarbeta med kammarorkesterns tidigare chefsdirigent Rebecca Miller, som gör ett gästspel.
Sedan hennes kontrakt gick ut i maj 2023 har orkestern valt att stå utan chefsdirigent. I stället har gästdirigenter anlitats och så ser det ut att fortsätta.
– Musik i Uppland har ett tufft ekonomiskt läge, men dirigentfrågan handlar egentligen inte om pengar. Snarare är det så att vi nu föredrar att samarbeta med olika personer i stället för att låsa oss vid en dirigent. Gästdirigenter ger oss en större flexibilitet, säger Mona Gunnarsson.
Samtidigt är hon medveten om att chefsdirigenter ofta bidrar till att stärka en orkesters varumärke. För publiken kan det vara tryggt att förknippa orkestern med en välkänd musikalisk ledare, resonerar hon.
– Det kan förstås bli så att vi engagerar en ny chefsdirigent längre fram, men jag tror inte att vi ska krysta fram ett namn. Då är det bättre att det sker spontant, när det uppstår en speciell relation mellan dirigent och orkester.
I dag är Uppsala kammarorkester i huvudsak en frilansorkester. Av de cirka 40 musikerna har sex fasta tjänster – fem från Linnékvintetten och en 30-procentstjänst. I övrigt handlar det om efterfrågade musiker som också spelar i andra orkestrar i landet.
Det nya spelåret inleds på torsdag 5 september. Då är Mozart och valthornet den röda tråden. Solist är det unga stjärnskottet Ben Goldscheider som får huvudrollen i både Mozarts hornkonsert nr 1 i D-dur och den nutida tonsättaren Huw Watkins hornkonsert.
– Vi har satt ihop ett program med tio konserter från september till maj, och uppriktigt sagt är alla tio mina hjärtebarn, säger Mona Gunnarsson.
Men sätter man lite press på Gunnarsson och kräver att hon väljer ut tre speciella konserter så visar det sig att hon gläds mycket åt att man lyckats engagera världsviolinisten Vadim Gluzman (26 september).
– Den bokningen har vi jobbat på länge. Han är helt fantastisk.
Den festliga trettondagskonserten (5 januari) går heller inte att komma runt, liksom kvällen då orkestern för första gången spelar till en stumfilm. På en filmduk ska nämligen Chaplins klassiker "Guldfeber" visas (17 oktober).
En annan sak som Mona Gunnarsson nöjt konstaterar är att antalet manliga och kvinnliga dirigenter är lika många det kommande spelåret. Det är inte alldeles vanligt med 50–50 på dirigentpulten.