Nyligen kunde UNT rapportera att Uppsala konsert & kongress köpt in scentekniska tjänster från ett företag för cirka 2,8 miljoner kronor utan upphandling. Agerandet står i strid med lagen om offentlig upphandling och UKK kan tvingas böta. Minst en anmälan har inkommit till Konkurrensverket. Den firma som utfört uppdrag sedan hösten 2021 har däremot inte gjort något fel och riskerar inga sanktioner.
Enligt uppgifter till UNT föregicks anlitandet av en enda teknikleverantör av förfrågningar hos flera andra företag.
– Efter att ha hört UKK:s upplägg tackade jag nej, säger en företagare som vill var anonym.
Han uppger att UKK inte ville teckna skriftliga avtal. I stället skulle allt lösas löpande via muntliga överenskommelser.
– Det var ett upplägg som jag inte kunde acceptera. Dessutom kändes det omoraliskt och osolidariskt gentemot UKK:s egna tekniker.
Till förhistorien hör att UKK hösten 2021 gjorde sig av med den egna teknikavdelningen. Då uppstod ett behov av inhyrd personal. I det upplägg som UKK presenterade för firmorna ingick dock att ingen av UKK:s uppsagda tekniker fick användas, enligt företagaren.
– Det kändes verkligen inte bra, så det var inte svårt att tacka nej.
Ett annat scentekniskt företag som kontaktades av UKK avböjde också alla uppdrag.
– Vi hade fullt upp just då. Men vi hade troligen ändå sagt nej av solidaritet med de uppsagda teknikerna. Maken till slöseri med skattemedel och kompetens. UKK hade ju en egen teknikavdelning som höll högsta klass, säger en företrädare för det företaget.
UKK:s vd Henrik Lillsjö förnekar att tidigare anställda tekniker skulle vara förbjudna att jobba i huset.
– Mig veterligen har inget beslut tagits att tidigare medarbetare inte får utföra arbete i UKK:s lokaler, skriver han i ett mejl till UNT.
Uppgiften om att UKK enbart önskade löpande muntliga överenskommelser med leverantörer av scenteknik vill Henrik Lillsjö inte gå in på i detalj.
– Jag kan inte kommentera det närmare eftersom jag inte tagit del av underlaget kring uppgiften. Vår avsikt är att ha lämpliga underlag för de uppdrag vi lägger ut på leverantörer. Jag kan inte se att UKK skulle ha någon annan ambition än det, skriver han i sitt svar.
I UKK:s nya organisation ingår nu en teknikchef, två evenemangstekniker och en visstidsanställd streamingtekniker. Från början sade Henrik Lillsjö att bara en teknikplaneringschef skulle finnas i huset, övrig personal skulle hyras in.
Varför höll UKK inte fast vid den första organisationsplanen? Och hade det inte vara billigare och smidigare att behålla förre teknikchefen och åtminstone några av teknikerna?
– En tanke med de organisatoriska förändringarna var att få en mer flexibel organisation där en del av det tekniska arbetet utfördes av externa leverantörer. Över tiden har vi gjort justeringar i den initiala planen för att möta olika omständigheter som dykt upp i olika faser, och det har varit förankrat med medarbetare och fack. De organisatoriska förändringarna har gjorts med syfte att ge långsiktiga positiva effekter, skriver Henrik Lillsjö.
Nyligen inledde UKK en offentlig upphandling av scenteknik. Det maximala värdet uppgår till 18 miljoner kronor och gäller som längst i fyra år. Sista anbudsdag är 18 oktober.