Prognosen för UKK – snålblåst, svarta moln och lite sol

UKK:s affärsplan 2023–2025 liknar en varierad väderprognos i april. Huvudintrycket är ändå att solen får svårt att hävda sig mot de svarta molnen, vindbyarna och nederbörden som tycks innehålla allt utom manna.

Blå himmel över UKK. Frågan är om den bilden är helt och hållet sann, i affärsplanen för 2023–2025 är vädret betydligt mer nyckfullt.

Blå himmel över UKK. Frågan är om den bilden är helt och hållet sann, i affärsplanen för 2023–2025 är vädret betydligt mer nyckfullt.

Foto: Madeleine Andersson

Krönika2023-02-14 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På solsidan finns förstås visionerna och ambitionerna: 

"UKK ska vara en självklar och ledande mötesplats i världsklass/.../Här presenteras storslagna och betydelsefulla upplevelser som gör skillnad för Uppsala, Sverige och världen".

Smaka på den. Det är nästan så att den relativt färska ägaridén känns blygsam:

"Bolaget ska genom sin verksamhet vara en livfull mötesplats som genomsyras av en unik mix av musik, såväl dag som natt, och som med sin kvalitet med både bredd och spets attraherar och inspirerar till möten mellan människor i olika åldrar och med olika livsstilar – lokalt, nationellt och internationellt."  

Molnigheten tilltar dock ganska snart. I affärsplanen refereras till resultaten i "Uppsalaenkäten 2022", där varannan Uppsalabo i gruppen 55–80 år säger sig vara mindre intresserad av att gå på konsert efter pandemin.

Att UKK sett en negativ påverkan på biljettförsäljningen under fjolåret är därför logiskt. Problemet delas med resten av branchen. Frågan alla söker svaret på är när återhämtningen kommer. Hushållens allt tunnare plånböcker lär inte snabba på rehabprocessen.

Dessutom har andelen Uppsalabor som känner till UKK väl minskat tydligt, enligt enkäten. Ändå är UKK fortfarande ett av Uppsalas mest kända varumärken.

Kostnadsökningarna, inte minst de hyreshöjningar som UNT rapporterat om, inger också oro: 

"Kostnadsökningarna omöjliggör i princip bolagets förutsättningar att arbeta utifrån ägaridé och ägardirektiv både vad gäller verksamhetsinnehåll och ekonomi."

Det UKK:s ledning indirekt säger är att ägaren Uppsala stadshus AB helt enkelt måste skjuta till mer pengar, något som också lär ske. För ingen tror väl på allvar att det kommunala ägarbolaget skulle offra det kommunala konserthuset för att det precis lika kommunala fastighetsbolaget höjer hyran?

Ekonomin i stort är i vanlig ordning en öm punkt. UKK konstaterar lakoniskt att resultatet för 2022 väntas bli sämre än budgeterade minus 34 miljoner. Frågan är bara hur mycket värre än så det blir. Siffrorna blir offentliga snart.

Slutligen: För att öka solchanserna framöver ska UKK inleda ett opinionsarbete. Syftet är att stärka varumärket och bilden av UKK, vilket ska bidra till "ökad försäljning och fler affärsdrivande samarbeten".

Återstår att se om det kan bidra till att molnen skingras.