”Jag har varit såååå arg och irriterad på UL. Alla är förskräckliga och kultur-filmen är, direkt hemsk ...”
"Knepig ironi i alla tre filmerna skulle jag vilja säga.”
Det är bara ett par av alla läsarreaktioner som kommit via mejl och sociala medier efter att UNT:s kulturchef Anna Sundström skrev en krönika om UL:s nya kampanj.
Kampanjen handlar om UL:s tre korta reklamfilmer varav en utspelar sig på en bio där UL säger till invånare att ta bussen hem om de har tråkigt. I bion sitter en filmrecensent som längtar hem från ett "svartvitt tjeckiskt samtidsdrama" och sitt "förbannade jobb" (filmrecensent) och han landar i att det är lika bra att åka hem eftersom "det är ingen som läser kulturdelen ändå". Anna Sundström skriver att hon finner det provocerande att UL använder sina skattepengar till att uppmana folk att lämna bion och hävda att ingen läser kulturdelen.
Vi ringde upp Josefine Pettersson på Region Uppsala, kommunikationsansvarig för trafik och samhälle, och frågade hur de tänkt.
– Vi tycker det är jättetråkigt om någon tar illa vid sig. Vi har valt att bygga upp den här kampanjen med humor. Vi kan se i varumärkesmätningar att kollektivtrafiken upplevs som att det finns inte så mycket känslor. Vi vill skapa mer känslor och bjuda på oss själva i situationer, lite obekväma med humor. Vi har spetsat till det för att sticka ut, det krävs för att gå igenom mediebruset, säger hon.
Kampanjen har gjorts i samarbete mellan Region Uppsala och reklambyrån BBDO Nordics i Stockholm. Josefine Pettersson har själv varit med i arbetet med att välja mellan byråns förslag.
Hon säger att de inte vill klanka ner på något eller någon.
– Vi vill visa att kollektivtrafiken kan vara en lösning på olika situationer. Vår avsikt har inte varit att klanka ner på kulturen, snarare att lyfta situationer med humoristiska inslag.
Vari ligger humorn?
– Man kanske känner igen sig i att man inte alltid har valt rätt. I det här fallet (med recensentfilmen) visste man inte vad man valde för film, ibland blir man glatt överraskad, ibland mindre glatt.
Brukar man inte, inom reklambranschen, arbeta med att inkludera människor?
– Absolut. Vi vill inte klanka ner på någonting, det handlar inte om tjeckisk samtidskonst i allmänhet eller hur kulturen i synnerhet ska tolkas utan att bussen ska vara en möjlighet i olika situationer. Vi jobbar själva med kultur, det är viktigt för oss, säger Josefine Pettersson.