Varför slänger UL kulturen under bussen?

UL:s nya kampanj ger bilden av ett samhälle fyllt av tristess. Som tur är finns lokaltrafiken där för att rädda Uppsalaborna från allt tråkigt genom att göra det möjligt för oss att åka hem. Frågan är varför de väljer att håna kulturen?

Upplands lokaltrafik vill rädda oss från tråkiga kulturevenemang genom att göra det möjligt för oss att åka hem.

Upplands lokaltrafik vill rädda oss från tråkiga kulturevenemang genom att göra det möjligt för oss att åka hem.

Foto: Staffan Claesson

Krönika2023-10-15 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag bänkar mig med mina söner för att se säsongsstarten av ”Bonde söker fru” på TV4 Play. En tradition vi har sedan många år då vi tillsammans hejar på kärlekstörstande deltagare, rodnar lätt under de mest trevande dialogerna och gläds med alla bönder som äntligen hittar en livskamrat.

Vi småpratar och häller upp te medan de oundvikliga reklamfilmerna spelas upp, när en av dem plötsligt fångar min uppmärksamhet.

En ensam uttråkad man sitter i en tom biosalong och vi hör hans tankar om den bedrövliga filmen (ett "svartvitt tjeckiskt samtidsdrama") och sitt ”förbannade jobb” (filmrecensent) som gör att han måste genomlida detta, och han landar i att det är lika bra att åka hem för ”det är ingen som läser kulturdelen ändå”. Bilden tonar över i en stor UL-logga och texten "Vi är på väg".

undefined
UL:s nya kampanj ger bilden av ett samhälle fyllt av tristess. Frågan är varför de väljer att håna kulturen?

Vi fnissar till men jag fastnar ändå med tekoppen i handen. Hörde jag rätt? Avfärdade UL såväl biobesök som recensentyrket och kulturjournalistiken på 26 sekunder? I syfte att sälja bussresor? Jag går in på UL:s hemsida, där man också kan se reklamfilmen, för att se om jag bättre kan förstå. Men ja, UL bekräftar att "det är för dessa stackars biobesökare som vi finns till". 

Visst fattar jag att det är tänkt att vara roligt. Men det hela blir obegripligt. Jag undrar hur reklambyrån som tog fram kampanjen spånade fram just detta? Jag undrar hur det lät när UL:s kommunikationsavdelning överväldigades och unisont ropade ”ja, där satt den”.

undefined
På 26 sekunder avfärdar Upplands lokaltrafik såväl biobesök som recensentyrket och kulturjournalistiken.

I en tid när kulturens kostnader debatteras, när biografer kämpar för sin överlevnad och journalistiken ifrågasätts känns det aningen provocerande att UL med hjälp av skattebetalarnas pengar uppmanar folk att lämna bion och hävdar att ingen läser kulturdelen. UL är en del av Region Uppsala som i sin tur har i uppdrag att utveckla och stödja regional kulturverksamhet. (Jag kan också meddela UL att läsandet av UNT:s kulturjournalistik stadigt ökat under de senaste två åren).

Men nu vill UL alltså rädda oss från tråkiga kulturevenemang. 

Under filmen på webbplatsen hälsar UL: ”Nästa gång du vill komma ifrån, åka bort eller bara komma hem, kom ihåg: Vi är på väg.” 

Kära UL, nästa gång ni vill bygga varumärke, skapa trovärdighet, eller bara informera, kom ihåg: Bättre inkludera än kollidera.