Med lÀsstund och glass mot bÀttre lÀsförstÄelse

Med glass som morot och mysstund med valfri hög- eller tyst lÀsning fÄr barnen pÄ VÀnge skolas sommarfritids hjÀlp att knÀcka lÀskoden.

Maria Holmgren, elevassistent och arbetar pÄ Briggens i VÀnge. Hon lÀser högt för de barn som vill höra.

Maria Holmgren, elevassistent och arbetar pÄ Briggens i VÀnge. Hon lÀser högt för de barn som vill höra.

Foto: Maria Larsdotter

Kultur2022-06-27 10:00

Likt rĂ„ttfĂ„ngaren i Hameln vandrar Maria Holmgren, elevassistent som arbetar pĂ„ fritids, tvĂ€rs över skolgĂ„rden till tonerna av "Du käre lille snickerboa". Fritidsbarnen sluter upp frĂ„n alla hĂ„ll, följer sĂ„ngen och flockas kring henne. De Ă€r taggade. De har frĂ„gat flera gĂ„nger innan, "Maria, nĂ€r blir det höglĂ€sning?" "Maria, nĂ€r fĂ„r vi lĂ€sa?"

I samlad trupp gÄr de vidare uppför backen in genom en grind och över grÀsplanen ner till de stora tallarna vars kronor ger en vÀlbehövlig skugga.

– De som vill lĂ€sa tyst sĂ€tter sig dĂ€rborta. Ni som vill lyssna sĂ€tter er hĂ€r, sĂ€ger Maria Holmgren och breder ut filtar.

undefined
Jonathan Asklöf och Bo Jonsson, bÄda 8 Är lÀser bÄda boken "Ensam i stan" tyst under tallarna. "NÀr vi samlat Ätta stÀmplar fÄr vi glass", sÀger Bo.

Hon plockar fram boken "Knas pÄ kalas" av Pernilla Gesén och Jeanette Milde och sÀtter sig tillrÀtta med tallstammen som ryggstöd. Barnen slÄr sig ner, nÀra. NÄgon stÄr bakom trÀdet och Maria undrar om det hörs dit nÀr hon lÀser.

– Kasta inte kottar, jag kan inte koncentrera mig pĂ„ lĂ€sningen dĂ„, sĂ€ger Maria helt lugnt.

En del av barnen har svÄrt att sitta stilla, men de lyssnar ÀndÄ, det mÀrks eftersom de sÀger till om de missar en bild. Ett par stycken har ett eget exemplar av boken dÀr de kan följa med i texten.

– Vi Ă€r pĂ„ nĂ€sta sida, den med rosa papper, upplyser Maria i förbifarten och de bĂ„da med egen bok blĂ€ddrar snabbt framĂ„t.

undefined
Idun Andersson, 8 Är, lÀser gÀrna "Plupp", "Alice i underlandet"och "Den magiska djuraffÀren". Sofia Eriksson, 7 Är lÀser gÀrna Kamratposten.

De flesta Àr helt koncentrerade och efter en stund infinner sig stillheten runt tallstammen.

Omkring 30 barn gÄr tre veckor pÄ Briggens sommarfritids vid VÀnge skola. Skolans motto Àr: "Vi pÄ VÀnge lÀser för livet. Att lÀsa ska vara lustfyllt, spÀnnande och lÀrorikt."

Initiativet till lÀsstunderna togs av Jeanette Rosenborg, speciallÀrare i VÀnge skola. I sin magisteruppsats undersökte hon lÀstappet som sker under barns sommarledighet.

– Elever som knĂ€ckt eller nĂ€stan knĂ€ckt lĂ€skoden i slutet av vĂ„rterminen kan gĂ„ tillbaka nĂ€stan helt i sin lĂ€sning nĂ€r de har sommarlov. DĂ„ fĂ„r vi börja om ifrĂ„n noll igen till hösten. Har vi inte kunnat stĂ€rka eleverna upp till trean har vi svĂ„rare att motivera dem, dĂ„ har de blivit sĂ„ medvetna om sina lĂ€ssvĂ„righeter. Allt i samhĂ€llet Ă€r uppbyggt av texter och man blir mer begrĂ€nsad om man inte kan ta till sig stora textmassor, sĂ€ger hon.

undefined
"Jag lÀser 'Den magiska djuraffÀren'. Det Àr lite trÄkigt att lÀsa men ÀndÄ okej", sÀger Alvar Olsson, 9 Är. "Jag lÀser 'I monstrens rike'. Det finns roliga historier i den och jag lÀr mig att lÀsa bÀttre", sÀger Helmina SyrjÀpalo, 7 Är.

Peter Nylund Àr bibliotekarie pÄ VÀnge bibliotek. Han Àr anstÀlld 25 procent av skolan och resten Àgnar han Ät folkbiblioteket. Han samarbetar med Briggens sommarfritids genom att skÀnka dem lÀmpliga böcker frÄn biblioteket, flera av samma titel. Han hoppas ocksÄ att barnen kan fÄ ett alldeles eget exemplar att ta med hem nÀr de slutar för i sommar.

– Ju större ordförrĂ„d barnen fĂ„r desto större sammanhang och lĂ€ngre texter kan de begripa. Det ger mycket hela livet, sĂ€ger han.

Han arbetar Àven specifikt med att vÀcka pojkars lÀsning, inspirerad av projektet "Pappa hjÀrta böcker" som flera kommunbibliotek i Uppsala arbetar med. Sveriges radios "Kulturnytt" hÀnvisar till en Novusundersökning som visar att kvinnor höglÀser mer för sina barn Àn vad mÀn gör.

– Jag jobbar med lĂ€sande förebilder hĂ€r pĂ„ biblioteket. Om Ă€ven pappor lĂ€ser för sina barn Ă€r chansen större att barnen fortsĂ€tter lĂ€sa, sĂ€ger han.

undefined
Peter Nylund, bibliotekarie pÄ VÀnge bibliotek, visar nÄgra titlar som lockar speciellt pojkar till lÀsning.

Han skyltar med boktitlar som han tror kan vÀcka specifikt pojkars lÀsintresse.

– Det gĂ„r förstĂ„s i vĂ„gor men de senaste Ă„ren har det varit vĂ€ldigt mycket skrĂ€ck som lockar. Lasse-Majaböckerna gĂ„r ocksĂ„ bra och allt med monster och superhjĂ€ltar. Upp till sexan Ă€r de flesta lĂ€svilliga, sen har vi en utmaning, sĂ€ger han.

Det finns mÀnniskor som applÄderar alla möjliga piskor och morötter för att fÄ sina barn att lÀsa och det finns de som tycker att barn ska lÀra sig ÀndÄ. Maria Holmgren som arbetar pÄ Briggens fritids anser att det Àr bÀttre att fÄ barn att lÀsa Àn att diskutera hur.

undefined
Maria Holmgren, elevassistent pÄ VÀnge skola samlar barnen till en halvtimmes lÀsning. Barnen fÄr vÀlja om de vill lyssna, lÀsa tyst eller lÀsa högt för varandra i grupp.

– Jag kĂ€nner igen mig i flera av barnen. Jag har sjĂ€lv dyslexi, det vet barnen om, och jag tyckte det var lite lĂ€skigt att lĂ€sa högt, men jag anmĂ€lde mig frivilligt. Har vi ingen morot Ă€r det svĂ„rt att hjĂ€lpa de barn som har svĂ„rt att lĂ€ra sig. Det finns killar hĂ€r som har elevassistent under skoltid men Ă€ndĂ„ kommer med pĂ„ höglĂ€sningen pĂ„ fritids, jag Ă€r imponerad av att de vĂ„gar, sĂ€ger hon.

LÀsstunden under tallarna Àr över för dagen. FörÀldrar börjar droppa in för att hÀmta hem sina barn. Barnen som lÀst tyst för sig sjÀlva eller för varandra i grupp kommer fram till Maria och vill ha sin stÀmpel. Efter ett bestÀmt antal stÀmplar fÄr barnen glass. Pappret med alla stÀmplar kommer sedan att lamineras och barnen fÄr det som bokmÀrke.

"Ungar & medier"

Bland tonÄringar i Äldern 17 till 18 Är Àr det Ätta procent som lÀser varje dag jÀmfört med 23 procent Är 2012. Rapporten har visat pÄ en successiv minskning för den dagliga lÀsningen under lÄng tid.

Bland de yngre barnen finns den enda avvikande trenden: i gruppen som Àr mellan 9 och 10 Är syns en liten ökning. Bland dem ökade den dagliga lÀsningen frÄn 27 procent till 30 procent. Hos 10-Äringarna ökade andelen frÄn 16 procent till 24 procent mellan Ären 2018 och 2020.

KĂ€lla: Statensmediarad.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!