"Det är en gigant som gått ur tiden"

Mästerspelmannen Ole Hjorth har gått bort. Han var förutom en framstående violinist också en av initiativtagarna till Bror Hjorthstiftelsen och museiverksamheten i Bror Hjorths hus i Uppsala.

Mästerspelmannen Ole Hjorth uppträdde många gånger i sin fars ateljé i konstnärshemmet och museet Bror Hjorths hus i Uppsala.

Mästerspelmannen Ole Hjorth uppträdde många gånger i sin fars ateljé i konstnärshemmet och museet Bror Hjorths hus i Uppsala.

Foto: Bror Hjorths hus

Kultur2021-10-07 10:32
undefined
Far och son. Bror och Ole Hjorth spelade en hel del tillsammans.

– Ole Hjorths betydelse för folkmusiken går inte att överskatta. Det är en gigant som gått ur tiden både som utövare och förebild, säger Sven Ahlbäck, professor i svensk folkmusik vid Kungl. Musikhögskolan.

Att folkmusikutbildningen överhuvudtaget fick plats på Musikskolan är Ole Hjorths förtjänst, berättar Sven Ahlbäck.

– Det var han som tog initiativet till att göra folkmusiken till en del av akademin.

Ole Hjorth föddes i Viksta socken i Björklingebygden och var son till konstnären Bror Hjorth och Tove Louise Friis. Som spelman hade han i unga år legendaren Hjort Anders Olsson som läromästare.

Senare blev det klassiska studier och under ett decennium spelade han i Hovkapellet. Men intresset för pedagogik tog överhanden och han började undervisa i Stockholms kommunala musikskola.
– Hovkapellet kändes för trångt. Jag blev mer och mer intresserad av att undervisa, sade Ole Hjorth i en UNT-intervju inför 80-årsdagen.

Ole Hjorth har ända sedan museet Bror Hjorths hus tillkom i mitten av 1970-talet haft en plats i Bror Hjorthstiftelsens styrelse. 

– Vi kommer att sakna honom och minnas honom som en färgstark, varm, humoristisk och berättarglad person. Han är närvarande som modell i flera av sin fars konstverk, men han lämnar ett stort tomrum efter sig i levande livet, skriver ledningen för Bror Hjorths hus i ett pressmeddelande.

Ole Hjorth blev 91 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!