Konstmuseet behöver inte stå ensamt

Johan Jansson, docent i kulturgeografi, vill se mer nytänkande i debatten om Uppsala konstmuseums placering.

Johan Jansson, docent i kulturgeografi, menar att konstmuseets verksamhet med fördel skulle kunna spridas ut i olika stadsdelar.

Johan Jansson, docent i kulturgeografi, menar att konstmuseets verksamhet med fördel skulle kunna spridas ut i olika stadsdelar.

Foto: Felicia Andréasson/Privat

Konst2020-10-15 10:00

Kulturdebatt

Debatten rörande lokaliseringen av ett framtida konstmuseum i Uppsala lyfter förtjänstfullt fram flera perspektiv och goda argument kring varför nuvarande lokaler inte är ändamålsenliga samt har belyst och diskuterat de olika alternativa lokaliseringar som lanserats.

En av de mest väsentliga aspekter som förts fram både i utredningar/rapporter och i efterföljande debatt handlar om att tillgängliggöra konsten. Detta är dock en uppgift med flera utmaningar. I till exempel rapporten Framtidens konstverksamhet hänvisas till en undersökning som redogör för Uppsalabornas begränsade vetskap om konstmuseets verksamhet samt den låga andel som faktiskt har besökt museet. På frågan ”Vilka kulturverksamheter i Uppsala känner du till?” anger endast 17 % Uppsala konstmuseum.

Det finns således anledning att problematisera nuvarande lokalisering av konstmuseets möjligheter att nå ut till Uppsalas befolkning. Argumenten mot nuvarande lokalisering av konstmuseet till Slottet (utöver argument som bland annat består i lokalernas bristande funktionalitet) har i debatten primärt belysts med argument relaterade dels till problematiken med Slottets lokalisering på åsen, dels känslan av Slottet som en ointaglig borg.

Här finns det dock anledning till kritisk reflektion och uppmuntran till nytänkande. Oavsett om det är Slottet, Kaniken, Ångkvarnen, kvarteret Hugin eller något annat förslag som förespråkas så är utgångspunkten för ett konstmuseum en solitär som förväntas lösa de flesta av de funktionella, estetiska, kommunikativa och symboliska utmaningar som ett framtida konstmuseum står inför. Framförallt går det att ifrågasätta huruvida en sådan lösning förmår till ökat tillgängliggörande av konsten till Uppsalas invånare.

En mer radikal idé och nytänkande är att implementera ett flerdimensionellt rumsligt perspektiv där ett framtida konstmuseum inte står ensamt i staden utan utgör en nod i ett nätverk av utställningsytor som utnyttjar befintlig infrastruktur, temporära platser och rum. Ett framtida konstmuseum skulle kunna fungera som en sambandscentral för utställningar och information om konst i diversifierade fysiska och digitala kanaler.

Varför inte koordinera en konstfrämjande politik med kommande investeringar och utbyggnader av Uppsalas olika stadsdelscentrum. Tänk ett framtida konstmuseum i Uppsala med filialer i Eriksberg, Årsta och Gottsunda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!