Svar till Thorbjörn Tärnström 10/9
Visst kostar det pengar. Men överallt i Europa och Sverige, där spårvagn har byggts, har investeringarna visat sig mycket lönsamma. I de kostnadsuppskattningar som nu kommit för Uppsala räknas intäkterna från spårvagnsinvesteringen helt bort.
Miljöpartiet vill se en samhällsekonomisk analys där vinsterna också räknas med. Det handlar om minskat vägslitage, snabbare resor, uteblivna bränslekostnader från bussar, renare luft och minskade koldioxidutsläpp. En kanske ännu större vinst är ökade fastighetsvärden i anslutning till spårvagnslinjen.
I den takt som Uppsala växer är enbart fler bussar ett omöjligt alternativ – det blir helt enkelt för trångt.
Undersökningen från UL visar två fullt genomförbara alternativ där såväl plats- som bullerkrav möts. Att spåren skulle förstöra för cyklister är trams. Samtidigt som vi investerar i spårvagn tänker vi göra Uppsala till Sveriges bästa cykelstad. Ingen behöver cykla i vägen för spårvagnen.