Spår inget för Uppsala

Jag vill instämma i spårvagnsdelen av Hans Broströms insändare.

Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Uppsala2014-09-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till Hans Broström ­ 2 september

Spårvagn är en bra lösning på många ställen (till exempel Tvärbanan i Stockholm), men inte det som löser allt, vilket Uppsalas politiker verkar tro.

Att Miljöpartiet inte bryr sig så mycket om teknik och fakta utan mer eller mindre religiöst pratar spårvagn är inget nytt. Någon annan borde dock kunna se nyanserat på det. Men nu har spårvagn fått miljöstämpel och ingen vågar säga emot. Man borde fråga sig hur mycket bättre miljön blir om vi vräker in 10 miljarder för en enda linje, jämfört med andra lösningar.

Nej, satsa på hybridtrådbussar, eldrivna bussar som går på el där kontaktledning byggts och på en bra förbränningsmotor eller batterier där det inte finns. Det kan byggas ut stegvis med en lägre investering och låg störningskänslighet.

Spårväg har högre kapacitet och vagnar kan kopplas ihop för mera kapacitet. Men har vi sådana stora kapacitetsproblem? Det måste bara gälla i rusningstid och räcker det inte att köra flera ledbussar tätare?

Ett spårvagnssystem är dyrt att anlägga och har höga kostnader för underhåll i gatuplanet. Buller i gatan är svårt att hantera och centrala Uppsala har till stor del för smala gator för dubbelspår. Spårvagnar bör helst ha egna körfält. Cyklister och spårvagnsspår går inte bra ihop.

Med lite mera praktisk, teknisk, verklighetsbaserad analys så slipper Uppsala slösa tid på en till sån process som för den förarlösa bilbanan som skulle införas, men nu verkar ha fallit på sin egen orimlighet.