Det blir renare luft för alla

Foto: Pelle Johansson

Insändare2018-04-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Henrik Westman ­insändare om ­miljözoner.

Vi i Miljöpartiet inser i högsta grad att miljön är en klassfråga, i Sverige och globalt. Fattiga och barn drabbas allra hårdast av miljö- och klimatförändringar, och även om Uppsala har en ytterst välmående befolkning så är hälsan generellt sett sämre hos personer med låg socioekonomisk status.

LÄS MER: Miljözoner i Uppsala blir en klassfråga

Höga partikelhalter orsakar sjukdom, död och även inlärningssvårigheter hos barn. De luftmätningar som görs på Kungsgatan visar att luftmiljön i Uppsala innerstad försämrats. För att minska problemen har kommunen ett åtagande gentemot EU om att vidta åtgärder som satsningar på kollektivtrafik, cykling, sopning av gatan och dubbdäcksförbud. I många Europeiska storstäder har miljözoner för biltrafiken införts vilket nu också blir möjligt i Sverige. Kommunfullmäktige beslutar om införandet vilket kan bli aktuellt om nuvarande åtgärder inte ger en tillräckligt ren luft.

Miljözoner skulle förutom bättre innerstadsluft även skynda på omställningen till en fossilfri fordonsflotta. I kombinaton med bättre infartsparkeringar med omstigning från bil till buss och cykel samt ökad framkomlighet för cykel skulle det även höja upplevelsen av stadskärnan trafikmässigt.

Bilresandet är också en klassfråga som en av hushållets största utgifter och en klassmarkör. Om de stora suvarna byts ut mot lätta elbilar ska vi vara glada - miljömässigt och trafiksäkerhetsmässigt. Många med liten plånbok åker främst kollektivtrafik och cykel. För de som har bil och som inte har råd med en ny elbil är det positivt att miljözoner sätter fart på andrahandsmarknaden för elbilar och biogasbilar i Sverige på allvar.