Miljözoner i Uppsala blir en klassfråga

Arkivbild. Regeringen har gett Uppsala och landets övriga kommuner möjlighet att reglera trafiken i städerna med miljözoner.

Arkivbild. Regeringen har gett Uppsala och landets övriga kommuner möjlighet att reglera trafiken i städerna med miljözoner.

Foto: Pelle Johansson

Insändare2018-04-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om Uppsala delas in i zoner, som Miljöpartiet vill, blir det en klassfråga.

1) Vilka har råd att köpa en elbil? Vet MP vad snittlönerna ligger på för en undersköterska, städare med flera?

2) Bara de som råd att köpa en elbil, får tillgång till centrala Uppsala.

3) Hur tror MP att människor skall kunna ställa om till 2020–2022 på två till fyra år? Nej, säg i så fall 2035–2040, för bensin- och dieselbilar har minst en livslängd på 10 –15 år!

4) Vad tror ni att den som äger en bensin- eller dieselbil, och som vill byta till en elbil, får för inbytespris på sin bil. Det blir inte närheten av dagens pris och vilka ekonomiska konsekvenser får inte det för den enskilde? Bilen kan vara avgörande för att få livspusslet att gå ihop. Med onödigt stora lån på bil samt eventuellt ett genomsnittligt bolån och eventuella räntehöjningar, vilka ekonomiska konsekvenser får inte det? Situationen blir inte bättre för de som bor i allmännyttan med dagens snitthyror efter renoveringar.

5) Hur blir det för dem som bor inne i Uppsala och har en bensin- eller dieselbil? Får de inte ta bilen till och från fastigheten om det blir miljözoner?

Snart är det val och jag undrar om MP kan svara på ovanstående frågor? Politiken att göra indelning i miljözoner i slutändan blir till en klassfråga. Det är säkert fler än jag som vill veta ert ställningstagande i frågan innan de röstar.