Tackar för Kjell Dahlströms klargörande insändare i UNT 21/5 om nödvändigt underhåll av lokens strömavtagare för att undvika nedrivna kontaktledningar. Förklaringen från Trafikverket om förra veckans totalstopp var att det berodde på en sprucken isolator. Man frågar sig: sprucken på grund av ryck i ledningarna från lokets strömavtagare?
DN skrev i sin huvudledare 19/5: ”Trafikverket har inte förstått vad som behöver göras.” och: ”Kritiken har varit att planeringen av underhållet har skett på en abstrakt nivå, fastän Trafikverket borde ha järnkoll på varje mutter.” I det senare kanske huvudproblemet ligger.
Trafikverket bör snarast uttala sig om huruvida de har full teknisk kontroll över sina anläggningar, har direkt styrning av förebyggande underhåll, och har kontroll över akuta åtgärder vid stopp.
Vi avvaktar Trafikverkets svar, och får innerligt hoppas att det sanningsenliga svaret inte blir detta: ”Eftersom vi av besparingsskäl totalt saknar egna tekniska experter har vi nuförtiden noll koll på vad entreprenörer och underentreprenörer håller på med.”
Alla entreprenörerna torde vara upphandlade enligt principen billigaste anbud, och har naturligtvis egen vinstmaximering som övergripande huvuduppgift.