Vem river ned tågens elledningar?

Bristande underhåll av tåg kan vara orsaken till nedrivna kontaktledningar, skriver Kjell Dahlström.

Bristande underhåll av tåg kan vara orsaken till nedrivna kontaktledningar, skriver Kjell Dahlström.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Insändare2018-05-21 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Frågan är om det är Trafikverket eller tågbolagen som orsakar de nedrivna kontakt/el-ledningarna; jag utesluter sabotage från utomstående.

I UNT 18 maj säger SJ:s Jan Kyrk att infrastrukturen måste förbättras och att de har ”en intensiv dialog med Trafikverket”, vilket inte har kommenterat de senaste händelserna. Vi blir ju inte klokare av detta.

Jag upphandlade tågtrafik för Rikstrafiken i hela landet för omkring 15 år sedan. Ett duktigt, upphandlat företag var det då nybildade Tågkompaniet. I samtal med den driftstekniske chefen nämnde han att de efter två års drift inte hade en enda nedriven elledning medan SJ hade åtskilliga (redan vid den tiden).

Anledningen var enligt honom följande: Tågens strömavtagare, som har en mjukt konvex form, är av starkt stål (titta upp över loket eller tåget). På denna löper den strömförande ledningen fram och tillbaka för att inte slita på en och samma punkt. Efter viss användning kan ändå en och annan liten grop uppstå på strömavtagaren.

Om tågbolaget inte regelbundet slipar av strömavtagaren fastnar till slut ledningen i en grop och en nedriven elledning är ett faktum. Tågkompaniet slipade ofta av strömavtagaren, inte minst eftersom de körde ända till Narvik och inte ville orsaka stillestånd långt ute på vidderna.

Den här mycket exakta beskrivningen av en anledning till nedriven elledning tror jag fortfarande gäller. Det exakta ansvarsutkrävandet bör göras därefter. Då kanske vi kan slippa de enorma följderna för tiotusentals människor varje dag mellan Uppsala, Arlanda och Stockholm.

Läs mer om