Hej Caroline, tack för din feedback och för att du delar med dig av dina funderingar. Vi hoppas att våra svar ger dig en bättre förståelse för hur vi arbetar för att göra kollektivtrafiken så pålitlig som möjligt.
Har biljetterna verkligen blivit dyrare? Beslut om biljettpriser fattas av Region Uppsala. Inte av Keolis. Vid upphandlingen beaktades både pris och kvalitet och Keolis vann upphandlingen på bästa anbud i enlighet med gällande upphandlingslagstiftning.
Den 22 januari infördes en ny biljett- och betalmodell som ska göra det enklare att köpa rätt biljett. I samband med det togs den tidigare zonindelningen bort, vilket gjort det betydligt billigare att resa med kollektivtrafiken för de som ska göra en längre resa inom UL:s trafikområde eller om man reser exempelvis till Stockholm med kombinerad UL och SL-biljett.
Är föraren alltid inloggad? Under januari månad hade vi 61 oinloggade turer av totalt 8 530 turer i Bålstaområdet. För att en förare ska kunna starta sitt pass krävs det att föraren loggar in. Samtidigt som föraren loggar in kommer bussen upp i UL:s app i realtid. Ibland kan digitala enheter, även de i våra bussar, tappa sin uppkoppling på grund av dålig täckning eller till följd av att leverantören av systemet för inloggade bussar har tillfälliga problem, vilket kan leda till att bussen tillfälligt inte syns i UL:s app.
Bränslebrist? Av totalt 46 500 turer under perioden 1 september 2023 till 5 februari 2024 har vi haft tre helinställda och två delinställda turer på grund av bränslebrist på turer just i Bålsta.
Vad gör jag om föraren inte är trevlig? Det är av yttersta vikt att våra resenärer hör av sig till kundtjänst om de upplever att föraren inte uppträder på ett bra sätt. Varje kundsynpunkt tas på största allvar och bidrar till att ständigt förbättra service och arbetet med kundtillfredsställelse. För området Bålsta, som du nämner, har det under den senaste tiden kommit in väldigt få kundsynpunkter om att förare inte agerar som de ska.
Hittar föraren? Alla våra nya förare genomgår en handledningsperiod där de lär sig sitt trafikområde. Nya förare släpps inte ut i trafiken på egen hand förrän de har visat att de behärskar området. För att ytterligare stödja förare, utöver att det finns handledare, har vi en GPS i bussen, detta är ett komplement för förare som lär sig nya linjer. GPS:ens data kommer från UL.
Vi hoppas att dessa svar ger dig klarhet kring dina frågor.