Keolis har haft sin chans och missbrukat den

Att åka kommunalt bör vi alla göra för att tänka på miljön, men vilka förutsättningar har vi som resenärer? Det undrar Caroline Pettersson

Keolis kvalitet är på tok för dålig och regionen borde häva avtalet, hävdar konkurrenten Nobina.

Keolis kvalitet är på tok för dålig och regionen borde häva avtalet, hävdar konkurrenten Nobina.

Foto: Johan Heimer

Insändare2024-02-04 08:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

UL har en app som stolt visas upp på sociala medier, där man kan följa sin buss i realtid. Men en förutsättning för det är att chauffören är inloggad vilket sällan är fallet. Inställda turer visas inte alltid och vanligt är att turen står som inställd 20 minuter efter avgångstid vilket gör att det inte finns förutsättningar att hitta ett annat alternativ.

Vi som pendlar till Uppsala från Bålsta har en direktbuss som avgår 05.40. Nästa anslutning med byte går 05.47 blir omöjlig att hinna med när tekniken inte fungerar. Är det rimligt att komma försent till arbetet varannan vecka ? Nej det tycker jag inte.

Barn kommer inte till skolan. Anledningen? Bussen är inte tankad. Detta har inträffat några gånger och det är ett nonchalant sätt mot oss resenärer och borde inte få inträffa.

Chaufförers agerande mot barn är flertalet gånger inte acceptabelt. Vad säger UL när man ringer? "Skriv på vår hemsida så återkommer vi". Visst gör ni det. "Vi har tagit emot ditt meddelande, beklagar det som inträffat  tack för att du hör av dig."

Många chaufförer hittar fortfarande inte. Där trodde jag att bussens GPS skulle vara ett bra verktyg, men svaret blir ofta: "Den visar inte vart jag ska köra."

Finns det någon form av uppföljning på hur det går för nya chaufförer? Och även hur de kör?

TIll UL: billigast är inte alltid bra, det får vi väl sammanfatta Keolis med. Dessutom höjer de priset på busskort när inställda turer och förseningar fortfarande är en vardag.

Byt bolag och spar pengar på vitet. Keolis har haft sin chans och missbrukat den.