Svar till insändare av Inge Eriksson 14/8 och Föreningen Sydöstra Uppsala 1/9:
Uppsala växer. Det är glädjande när våra ungdomar väljer att bo kvar i kommunen och när människor söker sig till Uppsalas universitet och företag. Men det ställer oss inför viktiga beslut. Ska Uppsala växa genom att befintliga bostadsområden förtätas? Eller med nya stadsdelar? Och hur ska vi resa inom staden? Ska vi bygga en bilbro över Årike Fyris, som Moderaterna föreslår, eller tvärtom underlätta för människor att resa klimatsmart med den moderna spårväg som Uppsala fått tre miljarder kronor av Trafikverket för att kunna bygga?
Under nästa mandatperiod kan utbyggnaden av järnvägsförbindelsen mellan Uppsala och Stockholm äntligen bli av. I avtalet om fyrspår som Uppsala skrivit med staten i stor blocköverskridande enighet förbinder vi oss att bygga bostäder vid den nya järnvägsstationen som också ingår i statens mångmiljardsatsning.
Det är naturligt att projekt av det här slaget möts av skepsis till en början. Som politiker ska vi vara lyhörda för synpunkter, som de som Föreningen Sydöstra Uppsala för fram. Men vi har också ett gemensamt ansvar att inte sprida felaktig information.
Vi socialdemokrater är tydliga: vi vill inte förtäta i de befintliga bostadsområdena i Sävja, Nåntuna, Bergbrunna eller Vilan. Jordbruksmark och naturområden ska värnas. Istället vill vi skapa nya stadsdelar. Höjden ska anpassas till intilliggande stadsdelar, med huvudsakligen flerfamiljshus och småhus i två till fem våningar, och komplettera dessa med ett utbud av affärer, caféer och restauranger intill järnvägsstationen och den nya boulevarden. Det handlar om promenadvänliga kvarter som utgår ifrån gamla städers högt uppskattade kvaliteter, med ljusa gårdar, trädkantade gator, parker och torg. Naturreservaten Lunsen och Årike Fyris skyddas och kompletteras med gröna stråk till befintliga och nya stadsdelar.
När Moderaterna nu säger att de vill bygga mycket färre bostäder i södra Uppsala, eller i ett annat och större utbyggnadsområde, och att de vill bygga en bilbro över Årike Fyris, så äventyrar de avtalet med staten. Om avtalet bryts går Uppsala miste om mångmiljardinvesteringar, och fyrspåret läggs i långbänk efter mer än 20 års arbete.