Svar till insändare av Claes Leijon 29/10
Uppsala ska bli en cykelkommun i världsklass och arbetet med att förbättra upplevelsen hos cyklister och att öka andelen som cyklar ska fortsätta. Målet är att till år 2030 ska hälften av alla resor ske med cykel i kommunen. Vi strävar målmedvetet men en del arbete återstår, vilket uppmärksammas av Claes Leijon i UNT 221029.
När fler väljer cykeln framför bilen är mycket vunnet i form av lägre klimatutsläpp, renare luft, mindre trängsel, bättre hälsa och inte minst är det ett billigt sätt att färdas. Oavsett val av cykel ska behoven tillgodoses. Det gäller allt från promenadcykling och snabbpendling på vägar och cykelvägar till en skön naturupplevelse eller utmanande fritidsaktivitet i våra naturområden. För att leva upp till ambitionen att vara en riktigt bra cykelstad krävs ett omfattande och effektivt drift- och underhållsarbete men också löpande förbättringsåtgärder, vilket är prioriterat i Uppsala.
Orsaken till att vissa gator och cykelvägar idag fortfarande behöver förbättras beror på att Uppsala är byggt på lera, vilket medför sättningar och tidskrävande underhållsåtgärder och att vi har ett omfattande och växande vägnät. Uppsalas snabba tillväxt gör att det byggs väldigt mycket och alla nya hus ska förses med el, vatten, värme och avlopp i våra gator, vilket medför lappande av våra cykelvägar under byggtiden. Samtidigt ska vi vara varsamma med våra skattemedel och göra klart allt under mark innan vi anlägger permanenta cykelbanor.
För att fler ska välja cykeln i Uppsala prioriterar vi ständigt att satsa på säkerhet, smidighet och framkomlighet för att göra cykling än mer attraktivt för ännu fler Uppsalabor och uppnå våra högt satta mål.