UNT skriver (8/3) om ett ideellt mentorsprogram (Pepp) för att locka gymnasietjejer till teknikrelaterade utbildningar. Det står i en faktaruta på samma sida i UNT att det bland registrerade studenter till civilingenjörsutbildningar på Uppsala universitet vårterminen 2018 bara var 39 procent kvinnor. Samtidigt får vi veta att av totala antalet registrerade studenter vid Uppsala universitet är nästan 60 procent kvinnor. Detta bör väl rimligen innebära att det finns många utbildningar som har ett rejält kvinnoöverskott. Det är sällan man hör talas om åtgärder för att försöka komma till rätta med denna obalans.
Tänk alla de kampanjer som syftat till att få fler kvinnor att söka sig till exempelvis brandförsvaret, byggbranschen och försvarsmakten. Men, har det någon större betydelse ifall det är en kvinna eller man som håller i brandslangen eller håller i hammaren?
I alla fall vid en jämförelse med det arbete som utförs vid förskolan där barnen och deras föräldrar nästan alltid möts av kvinnor. Andelen män som arbetar i förskolan är cirka 3 procent. De första åren av barnens utbildning sker på förskolan och nästan alla lärare är kvinnor.