Johan Örjes skriver (11/9) i sitt svar till Sven Ekemark att den trafik som Mälartåg bedriver mellan Stockholm och Uppsala inte är skattesubventionerad, utan att det är andra delar av Mälartågstrafiken som varit skattefinansierad, till exempel trafiken mellan Örebro/Eskilstuna och Stockholm/Arlanda.
Hela poängen med Mälartågstrafiken var att knyta ihop en större del av Mälardalen, till exempel Örebro med Arlanda, vilket också är själva orsaken till att trafiken fungerar så dåligt.
Vi har nu alltför långa linjer, vilket ökar risken för problem, på en sträcka där efterfrågan delvis inte är särskilt hög.
Vi får innerligt hoppas att vi skattebetalare i Uppsala inte finansierar sträckan Örebro-Arlanda, då den inte berör våra invånare. På ett sätt är det ändå vi som betalar – genom den enorma samhällsekonomiska förlust som en starkt försämrad pendling mellan Stockholm och Uppsala innebär.
Jag tror att många pendlare kan skriva under på att det aldrig varit sämre än nu, både när det gäller utbud och punktlighet. Mälartågstrafiken har helt enkelt inte medfört något positivt för Uppsala som pendlarstad. Vi pendlare vill bara ha ett tåg som kör fram och tillbaka Uppsala-Stockholm, gärna med stopp i Märsta och Knivsta, och står inne på station i Stockholm och Uppsala minst tio minuter före avgång så att inte alla måste tränga sig på samtidigt i jakt på sittplats.